Jeanette Andersen

Jeanette Andersen har, med hjælp fra HK Midt, fået 30.000 kr i godtgørelse efter en uretmæssig bortvisning. Hun blev beskyldt for at videregive oplysninger om firmaet økonomi.

 

   - Jeg blev bortvist, fordi arbejdsgiveren påstod, at jeg videregav oplysninger om firmaets økonomi, som jeg ikke måtte, men det var ikke en fair måde at behandle folk på! Især fordi arbejdsgiveren selv bare lod en computer stå åben, hvor andre kunne kigge ind i nogle af virksomhedens tal, siger Janette om baggrunden for bortvisningen – og som forklaring på, hvor oplysningerne ellers kunne komme fra.

 

Havde det dårligt på arbejdspladsen

Janette Andersen er oprindeligt uddannet i et revisionsfirma og har arbejdet med regnskaber lige siden:

Jeg ved alt om min tavshedspligt. Det skal sådan en arbejdsgiver ikke belære mig om, og jeg har som sagt set andre stå og kigge i den computer på kontoret

   - Det får man altså ikke lov til igennem næsten 30 år, hvis man går og giver oplysninger videre. Jeg ved alt om min tavshedspligt. Det skal sådan en arbejdsgiver ikke belære mig om, og jeg har som sagt set andre stå og kigge i den computer på kontoret, siger hun og fortsætter:

 

   - Jeg har aldrig oplevet den slags beskyldninger før og var selvfølgelig ked af det i forhold til min ære og troværdighed, men det var generelt en arbejdsgiver, der holdt på sit, som ikke lyttede og som var mistroisk over for sine medarbejdere, hvorfor jeg i øvrigt havde det dårligt med at være der. Derfor valgte jeg at køre til HK i Svendborg for at få en snak med dem, fordi han heller ikke skulle slippe godt fra at sparke til folk på den måde.

 

”…dejligt, at HK står der for mig”

Snakken i Svendborg blev hurtigt til, at Janette blev opfordret til at lade den faglige afdeling i HK Midt hjælpe med situationen:

 

   - De opfordrede mig til at starte med at lave en skriftlig redegørelse omkring bortvisningen, hvilket jeg faktisk også selv havde brug for. Så det var en god måde at gøre det på, og HK’erne var gode at tale med.

Man kan fornemme, at Gitte og hendes kolleger er vant til at hjælpe medlemmer med den slags problemer. De ved, hvad de har med at gøre.

 

   - Jeg kom blandt andet i kontakt med Gitte (Vetter, faglig konsulent HK Privat Midt, red.), der deltog i et mæglingsmøde med arbejdsgiveren. Her var det mest Gitte, der førte ordet, hvilket var en god ting for mig. Jeg var generelt glad for at have støtte og hjælp fra sådan en anerkendt fagforening.

 

   - Man kan fornemme, at Gitte og hendes kolleger er vant til at hjælpe medlemmer med den slags problemer. De ved, hvad de har med at gøre. Det samme gælder juridisk afdeling i København, der også var rigtigt dygtige. Jeg kan kun sige, at jeg ikke havde fået arbejdsgiveren til at udbetale noget, hvis jeg ikke havde haft HK med. Jeg har været medlem i 30 år, og det er dejligt, at HK står der for mig, når der er brug for det, slutter Janette Andersen.