Elever, der har taget en gymnasial uddannelse, inden de bliver elever i en virksomhed, skal gennemføre et 5- eller 10 ugers skoleforløb, for at få nogle erhvervsfaglige kompetencer. 5-ugers kurserne bliver alle udbudt online og det samme gør flere og flere 10-ugers kurser.

- Det er praktisk for både eleven og for arbejdsgiveren, fordi det er meget fleksibelt. Men vi hører fra både elever og skoler, at kurserne i stigende grad bliver taget uden for arbejdstid. Altså i elevernes fritid. Det er ikke meningen, siger Søren Sørensen, formand for HK Privat Østjylland.

Et skoleforløb er normeret til fuld tid. Hvis eleven arbejder samtidig, og blot går i skole hjemme ved computeren om aftenen og i weekenderne, skal eleven altså have to fuldtids-opgaver på samme tid.

- Sådan var det i gamle dage, og det blev netop lavet om, for at sikre eleverne ro til gennemføre skoleuddannelsen. Arbejdsgiverne bliver desuden kompenseret med det, der hedder lønrefusion, for den tid, hvor eleven ikke kan arbejde, fordi vedkommende passer sit skolearbejde. Så uddannelsessystemet er indrettet sådan, at kurserne skal følges i arbejdstiden, siger Søren Sørensen.

HK Østjylland har ingen eksempler på, at elever bliver tvunget til at tage kurserne i deres fritid, men alligevel tyder samtaler med elever og skoler på, at det bliver mere og mere almindeligt.

- Vi ved fra andre sammenhænge, at eleverne er meget pligtopfyldende og ikke ønsker konflikter med deres arbejdsgiver. De er bekymrede for at det kan få negative konsekvenser for deres elevtid eller for deres fremtidige job-muligheder. Derfor er der nok mange elever, der følger de online skoleforløb i fritiden, fordi de gerne vil gøre chefen glad. Men det dur ikke, siger Søren Sørensen.

Han opfordrer derfor eleverne til at kontakte HK Østjylland, hvis de har spørgsmål om skoleforløb i forbindelse med uddannelse.

- Det er smart, at vi kan være online også når det handler om skoleforløb. Men hvis digitale løsninger ender med at genindføre de urimelige tilstande vi havde i gamle dage, så er det ikke særlig smart. Derfor vil vi gerne hjælpe eleverne med at tage den gode dialog med arbejdsgiverne, for jeg tror, at de fleste arbejdsgivere sagtens kan se, at eleverne skal have fri til skolearbejdet, de har måske bare ikke tænkt over det, siger Søren Sørensen.