Stress ramme individuelt, men skal løses i fællesskab. Det mener HK Østjylland. Derfor har fagforeningen sat fokus på trivsel på arbejdspladserne med tilbuddet Stress – nej tak!

Jesper Thorup

- Stress er, ifølge lønmodtagerne selv, den største udfordring på arbejdsmarkedet lige nu. Derfor vil vi gerne hjælpe medlemmerne med at forebygge stress. Vi tilbyder alle medlemmer at komme ud på deres arbejdsplads og holde et oplæg med gode råd til, hvad de selv kan gøre – hver i sær og i fællesskab – for at mindske risikoen for stress, fortæller Jesper Thorup, formand for HK Østjylland.

Læs mere om Stress – Nej Tak! på HK Østjyllands hjemmeside

Stress - nej tak

Mere end 500 medlemmer af HK Østjylland har allerede fået de gode råd, der er udviklet i samarbejde med coach- og konsulentfirmaet Bladbjerg Kibsgaard.

- Vi holder vores oplæg på arbejdspladserne, men i løbet af året laver vi også åbne arrangementer i hele Østjylland. Faktisk har vi fordoblet antallet af åbne arrangementer i forhold til sidste år, fordi der var rift om pladserne og mange derfor ikke fik mulighed for at deltage, siger Jesper Thorup.

Find et åbent arrangement i kalenderen

Stress – Nej Tak! handler om at forebygge stress. Der vil derfor ikke være mulighed for at få hjælp til at behandle stress, der allerede er opstået.

- Som fagforening har vi pligt til at hjælpe vores medlemmer med at få et godt og sundt arbejdsliv. Men vi har ikke kompetencerne til at behandle stress. Derfor er vores fokus at give medlemmerne nogle værktøjer, og åbne deres øjne for, at de faktisk selv kan gøre rigtig meget, for at undgå at blive stress-ramte, siger Jesper Thorup.

Se videoer med Bladbjerg Kibsgaards gode råd til at undgå stress

Stress - nej tak video

Et af de værktøjer, som Stress – Nej Tak! arbejder med er Kontrolcirklen.

- Vi hører ofte fra medlemmer, at de er frustrerede over eksempelvis ledelsesbeslutninger. Her er kontrolcirklen rigtig god. Den beder dig nemlig om at overveje, om du kan få indflydelse på beslutningen og om du har mulighed for at ændre beslutningen. Hvis du hverken kan få indflydelse eller ændre, så er du i det røde felt, der betyder, at du skal lade være med at bruge energi på det. Man kan nemlig få stress, hvis man hele tiden bruger sin energi på at kæmpe kampe, man aldrig kan vinde, siger Jesper Thorup.

Stress - nej tak

Et andet råd er at være åben om stress på arbejdspladsen. Alle kan være pressede på grund af ting i privatlivet, og alle kan blive presset på arbejdet.

- Der skal være plads til begge dele, men ikke nødvendigvis på samme tid. Derfor er det vigtigt, at hjælpe vores medlemmer til at tale åbent om det, hvis de er i en periode, hvor de føler sig pressede. Det sker for alle i en organisation, og hvis vi hjælper hinanden, så kan vi forhindre rigtig mange stress-tilfælde, siger Jesper Thorup.

Du kan booke et Stress – Nej Tak! oplæg på din arbejdsplads ved at tage kontakt til din tillidsrepræsentant eller ved at skrive til oestjylland@hk.dk

Du kan også tilmelde dig vores åbne arrangementer, som du finder i HK Østjyllands kalender på hjemmesiden.