Hold fingrene fra lukkeloven, politikere, er budskabet fra Kate Ziegler. Hun er nordjysk formand for HK Handel

- Hjælp os med at bevare lukkeloven, opfordrede Kate Ziegler HK's medlemmer. Og den opbakning får hun.

Lukkeloven skal bevares, som den er. Regeringen og Folketinget skal holde fingrene væk fra de sidste 13,5 dage i kalenderen, hvor der stadig holdes lukket de fleste steder. Så klar var meldingen fra brugerne af HK Nordjyllands Facebookside, efter at regeringens planer om total afskaffelse af lukkeloven sivede ud til offentligheden.

Da planerne blev omtalt i medierne fredag den 11. januar, gik HK Handels nordjyske formand Kate Ziegler straks ud med en holdning på Facebook:

”Lukkeloven skal IKKE afskaffes. Hvis de sidste 'fredede' dage forsvinder, vil det gå hårdt ud over de ansatte i butikkerne. Desuden vil mange mindre og mellemstore butikker lukke, fordi de ikke kan klare sig i konkurrencen”, skrev hun og udtrykte håb om, at der vil være flertal i Folketinget mod en total fjernelse af lukkeloven. Ifølge medieomtalen vil regeringen foreslå, at der fremover skal kunne holdes åbent hele året, blandt andet Grundlovsdag, den 24. december, samt efter klokken 15.00 den 31. december. ”Det er jo kun en helligdagslovgivning, vi har tilbage,” påpeger Kate Ziegler.

FLERE DÅRLIGE KONSEKVENSER AF EN OPHÆVET LUKKELOV

Brugerne blev bedt om at kommentere, og det gjorde de. 139 reaktioner og 35 kommentarer kom ind frem til tirsdag (denne artikels deadline). Næsten samtlige vil bevare de sidste rester af den gamle lukkelov. Primært ud fra argumentet, at en total ophævelse af lukkeloven vil gå hårdt ud over de ansattes familieliv og fritid. Samt at en total liberalisering kun vil gavne de store kæder og koncerner, der har råd til at sende folk på arbejde alle dage.

Louise Stjernby skrev: ”Jeg søger netop ud af faget af samme årsag. Har altid elsket faget, men allerede som lukkeloven ser ud nu, er det umuligt at have et liv med familie og børn! ”

Anne-Marie Helt skrev: ”Det er så tåbeligt. Vi har en regering, der påstår, at de vil gøre Danmark mere lige, og så kommer de med et forslag, der med garanti vil lukke en masse butikker i de mindre samfund. På den måde bliver der færre arbejdspladser, dårligere indkøbsmuligheder for specielt de ældre, og det bliver sværere for de små samfund at tiltrække nye beboere. Det hænger ikke sammen. Synd for alle – også de ansatte. ”

Martin Nymann skrev: ”Jeg mener, lukkeloven er fornuftig nok. Den giver de mindre butikker en større chance i et svært konkurrencepræget miljø og den passer på de ansatte. De skal ikke justere yderligere i den. ”

HK Handel sektoren vil i de kommende måneder holde skarpt øje med planerne på lukkelovsområdet, ikke mindst i relation til det kommende valg, siger Kate Ziegler, nordjysk formand for HK Handel.