Ændringen er utroligt lille, men signalet ret væsentligt: Fra Nytår hedder det ikke længere ”SAMDATA Podcasten” – men i stedet ”DataSnak”.

Da vi lancerede podcasten i 2015, kan man sådan lidt friskt sige, at vi asfalterede mens vi kørte,” forklarer Jeppe Engell, der både er daglig leder i SAMDATA\HK og vært på programmet.

”Skulle vi gøre det om, havde vi nok tænkt mere over navnet, så det afspejlede, hvad vi snakkede om, og ikke hvem vi arbejde for.”

Lige siden har redaktionen selv brainstormet på et nyt navn, og enkelte lyttere har bemærket, at de troede podcasten kun var for medlemmer. Det er slet ikke tilfældet.

”Da Anders Høgh Nissen havde brugt juleferien på at finde det nye navn ”DataSnak”, tjekket om domænet var ledigt og sågar havde lavet et bud på et logo, var Adam Bindslev og jeg meget nemme at overbevise. Navnet svarer på fornem vis på spørgsmålet om, hvad vi taler om i vores podcast,” forklarer Jeppe Engell.

Teknologi er kernen

Kernen i programmet har hele tiden været IT, data og teknologi. Men ikke med et gadget-fokus. Tværtimod.

”Vi ser nærmere på, hvordan den teknologiske udvikling forandrer arbejdslivet for IT-professionelle og alle andre, der bliver påvirket af digitaliseringen, både når det gælder store samfundsmæssige spørgsmål og hverdagsagtigt nørderi,” understreger Jeppe Engell.

Selv om de tre værter ikke selv er programmører, har de alle arbejdet med fokus på IT i et årti eller to. Derfor har de på hver deres område et solidt netværk, som de udnytter, når de tager i marken for at interviewe eksperter.

Hør næste afsnit om e-læring lige nu

Afsnit 46 er netop lagt ud og denne gang er der fokus på e-læring. De tre værter har påtaget sig tjansen som test-kaniner for at finde ud af, hvor nemt eller svært det er at lære at programmere ved at bruge forskellige online-tjenester.

Undervejs opdager de, at et kræver overraskende megen selvdisciplin og evne til at fokusere. Og så erkender de, at man kommer meget længere med e-læring, hvis man har noget helt konkret, man kan bruge den nye viden til.

Hør podcast afsnit #46
”Kodekursus på nettet”.

Forude: Kunstig intelligens, overenskomster og soft skills

Redaktionen er allerede godt i gang med at planlægge 2019-sæsonen.

”Vi har redaktionsmøde en gang om måneden på Slack, og har et ret stort bagkatalog af ideer til gæster og temaer,” siger Jeppe Engell.

”Det er svært at sige præcist hvilke emner, vi vil tage op, men vi kommer nok til at tale om, hvordan kunstig intelligens bliver noget, alle kan arbejde med. Vi kigger sikkert også på overenskomstforhandlinger og hvordan træner man sine softskills.”

Guld i arkivet

Med hele 45 afsnit i arkivet, er der også nogle, som Jeppe Engell er lidt gladere for end andre. Hvis man ikke har hørt podcasten før, kan man evt. lægge ud med et par langtidsholdbare afsnit:

”Jeg var virkelig glad for afsnittene om Soft skills og afsnittet om at være anonym i en digital tid. Det er gode steder at starte,” anbefaler Jeppe Engell.

SÅdan Abonnerer du

Du finder podcasten her: www.datasnak.dk eller henter den i din podcast-afspiller ved at søge på ”DataSnak”.

Billede af værterne for "DataSnak"

DataSnak Podcastens tre erfarne værter er Anders Høeg Nissen, Jeppe Engell, Adam Bindslev

De tre værter

Jeppe Engell
Er daglig leder af SAMDATA\HK-sekretariatet og uddannet fagjournalist. Ud over at være vært på DataSnak-podcasten er han også redaktør på SAMDATA Magasinet.

Anders Høeg Nissen
Laver podcasts om teknologi, videnskab og fremtiden og er mest kendt for sine 20 år på DR-programmet ”Harddisken”. Han arbejder også som oplægsholder, moderator og konsulent.

Adam Bindslev
Holdets mest vidtfavnende medlem er både ekspert i e-lærings-systemer, underviser i ledelse og Adobes kreative programmer - og arbejder som fotograf.