2018 blev året, hvor tempoet i den økonomiske vækst tog af, og året var på mange måder præget af økonomisk usikkerhed. Det smitter af på pensionsselskabernes afkast, også hos Sampension, som ifølge en pressemeddelelse fra selskabet samlet set ligger på en tredjeplads over årets bedste afkast blandt de største pensionsselskaber, når man ser på afkast for kunder med markedsrente, middel risiko og 20 år til pension.

Afkastet i 2017 for kunder i markedsrente var på over 13 procent. I 2018 kom der minus på kontoen, undtagen hos pensionisterne, som har plus på afkastkontoen, hvis risikoprofilen er lav eller moderat. Størst minus ses hos de yngste opsparere med en høj risikoprofil.

- Aktierne faldt med mere end 20 procent på de store markeder sidste år, og i de kommende år skal vi vænne os til noget lavere afkast end de rekordhøje tal, vi har set i nogle år, forklarer Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension.

Afkast fra ingenting til fem procent i 2019

Investeringsdirektøren forventer, at kunder i markedsrente nok må indstille sig på afkast i størrelsesordenen 0-5 procent for 2019. Som pensionsopsparer skal man altid slå koldt vand i blodet og se afkastet over et længere tidsperspektiv, opfordrer han beroligende. Og tilføjer, at Sampensions administrationsomkostninger på en halv procent om året er blandt markedets laveste.

- Det kan mærkes, når man går på pension, for så kan man typisk tage en lille halv million kroner mere med sig, end hvis ÅOP’en (årlige omkostninger i procent, red.) ligger på 1 procent, som det er tilfældet i andre selskaber, siger Henrik Olejasz Larsen.

Nye prognoser for pensionsopsaringer

For nylig blev prognoserne for danskernes pensionsopsparinger ændret. De såkaldte samfundsforudsætninger for afkastet ændrer sig nemlig løbende. Et uafhængigt ekspertråd sørger for, at danskerne får et mere realistisk bud på, hvor stor deres pension kan ventes at blive. I spidsen for rådet står professor Jesper Rangvid, CBS. Om sine forventninger til de næste 10 års afkast på blandt andet obligationer, aktier, infrastruktur og ejendomme sagde han i december til netmediet finans.dk:

Der er udsigt til meget lave afkast. Vi venter et årligt afkast efter omkostninger, skat og inflation på noget under 1,5 procent, hvilket er mindre end halvdelen af det historiske afkast i 150 år.

- Hvis du som de fleste medlemmer af HK Kommunal og HK Stat er kunde i Sampension, kan du følge dit afkast og læse prognosen for din opsparing på sampension.dk.