Det har vi spurgt Per Sander om. Per er fællestillidsrepræsentant i Lejre Kommune og sidder i bestyrelsen for HK Kommunal Sjælland. Det har han gjort i 8 år, og nu vil han give stafetten videre til andre.

- For 8 år siden opfordrede en kollega fra Roskilde mig til at stille op til bestyrelsen.

Baggrunden var egentlig, at vi begge syntes, vi manglede en repræsentant i vores geo-grafiske område til at give sydsjællænderne noget modspil, fortæller Per Sander med et glimt i øjet.

Det er nu ikke geografi, der har optaget Per Sanders tid som fagligt aktiv. I 1997 blev Per fællestillidsrepræsentant for HK’erne i Hvalsø Kommune, og siden 2007 har han haft samme hverv i Lejre. Så allerede da Per blev valgt ind i bestyrelsen, var han en erfaren herre, der brændte for fagligt arbejde og kunne tilføre bestyrelsen en masse viden.

Oppe i helikopteren og nede på jorden

- Bestyrelsesarbejdet er meget varieret, fortæller Per Sander. Som bestyrelsesmedlem har man nogle praktiske opgaver: Fx er der faste årlige konferencer for tillidsrepræsentanter. De kræver forberedelse, arbejdsmøder og koordination. Vi har også mange politiske og strategiske drøftelser: Hvordan kan vi klæde vores tillidsrepræsentanter bedst muligt på, fx ved massefyringer i regionen eller ved heftige overenskomstforhandlinger som i foråret? Hvordan kan HK Kommunal Sjælland sætte sit præg på forhandlingerne? Hvilke udmeldinger skal vi komme med?

Man er derfor både oppe i den politiske helikopter og nede i rugbrødsarbejde.

Baglandet skal være i orden

Ifølge Per Sander er det en klar fordel at have opbakning i sit bagland, inden man stiller op til bestyrelsen. Det er dog ikke en forudsætning.

- Det kan sagtens løbe op i ca. 3 uger om året, man bruger på bestyrelsesarbejdet, så det er lettest at håndtere, hvis man har tjekket med chefen og kollegerne, at de er indforståede med, at man sommetider er væk. Og så skal man også regne med at bruge noget af sin fritid på det, fortæller Per Sander.

Ud over tid så kræver det også lyst og engagement. For Per Sander er nysgerrighed vigtig:

- Man skal være nysgerrig og have en interesse i at være en del af en politisk organisation. Man er med til at manøvrere rundt på hangarskibet HK Kommunal. Der er en del politiske drøftelser, og det skal man have lyst til og turde stille spørgsmålstegn ved. Man skal ikke være ekspert i arbejdsret eller kunne overenskomsten på fingerspidserne. Hvis man har en holdning, så har man også en viden, lyder det fra Per Sander.

Hvem kan stille op til bestyrelsen?

- Det kan alle medlemmer af HK Kommunal Sjælland, lyder det korte svar fra Per Sander.
Ledig eller i arbejde, tillidsrepræsentant eller ’almindeligt’ medlem. Alle kan stille op.

- Hvis det stod til mig, synes jeg måske godt, at vi kunne have brug for nogle unge kræfter i vores bestyrelse. Generelt har bestyrelsesmedlemmerne lang erfaring. HK satser stort på ungdommen – der er masser af gode idéer og initiativer, og vi kunne godt bruge nogle unge mennesker til at hjælpe os med at komme et skridt nærmere de unge, fortæller Per Sander.

Vil du gerne vide mere om arbejdet i HK Kommunal Sjællands bestyrelse, er du meget velkommen til at kontakte formand Michael Rosenberg på michael.rosenberg@hk.dk.

HK Kommunal Sjælland holder generalforsamling tirsdag den 26. februar 2019 kl. 17.30 i Næstved. Læs mere om generalforsamlingen her på HK.DK