havfrue

Danmark er igen nummer et på den globale anti-korruptionsbevægelse Transparency International indeks over hvor korrupt, man opfatter den offentlige sektor over hele verden. Det viser den årlige ranking af 180 lande, der udkom tidligere i denne uge.

Danmark har i mange år ligget i toppen af indekset og er således et af de lande i verden, hvor den offentlige sektor opfattes som absolut mindst korrupt. I år indtager vi førstepladsen, som vi ellers måtte afgive til New Zealand i 2018.

Danmark har dog ikke forbedret sin pointscore siden sidst, indekset udkom, hvor den rakte til en andenplads. Til gengæld har New Zealand tabt point og har dermed ladet Danmark få førstepladsen.

Spørgsmålet er, om man er rigtig verdensmester, når man vinder, fordi den bedste snublede, lyder det fra Transparency International.

På den anden side er det første gang i flere år, Danmark ikke taber point.

Meget at glæde sig over – og noget at arbejde på

I 2018 ramte sager om svindel, magtmisbrug og korruption forsiderne mange gange. Derfor kan det undre, at vi netop i år genvinder titlen som det land, der antages at være mindst korrupt. For hvad med Danske Bank-, Socialstyrelsen- og Atea-sagerne?

Forklaringen skal findes flere steder, forklarer Natascha Felix, formand for Transparency Internationals danske afdeling i en pressemeddelelse.

- Dels afspejler indekset ikke enkeltsager, og dels måler indekset kun på korruption i den offentlige sektor. Det sidste betyder, at hvad der sker i banksektoren ikke vil ses på det indeks. Her skal man lede andre steder. Omkring enkeltsager skal man nok også forstå, det også kan vægte i indekset, hvordan sager bliver håndteret, når de så kommer frem. Altså er der respekt for loven, ressourcer til undersøgelser og fair rettergang for alle. Her har vi grund til at være trygge i Danmark, lyder det.

Men der er også plads til forbedring, understreger Natascha Felix.

- Det handler blandt andet om at få skabt større gennemsigtighed omkring, hvem der støtter vores folkevalgte politikere økonomisk og om at sikre en bedre beskyttelse omkring whistleblowere.

Læs mere: Danmark indtager igen pladsen som verdens mindst korrupte land