Augustenborg

Faglig chef i HK Stat Jesper David Jensen mener, at det er et angreb mod overenskomsten, når Landbrugsstyrelsen i stor skala afskediger medarbejdere og samtidig lægger opgaver ud til vikarbureauer, som det sker ved styrelsen afdeling på Augustenborg Slot.

Først ansatte Landbrugsstyrelsen nye folk gennem det meste af 2018. Så fyrede og nedlagde styrelsen 71 stillinger i oktober. Og nu søger styrelsens afdeling i Augustenborg 8 vikarer gennem et bureau.

"Vi søger flere sagsbehandlere til akutte opgaver ved Landbrugsstyrelsen i forskellige afdelinger. Stillingerne er et længerevarende vikariat, som løber i det meste af 2019."

Sådan lyder det blandt andet i et vikaropslag, som gennem de seneste uger har vakt stor forundring og vrede blandt nuværende og afskedigede medarbejdere.

Rundt omkring på Als og i det sønderjyske går nemlig stadig ledige folk, der i efteråret blev afskediget eller valgte at tage en frivillig fratrædelse, da Landbrugsstyrelsen skulle nedlægge 71 stillinger. Og både de tidligere og nuværende medarbejdere har svært ved at se sammenhængen i den måde, styrelsen fyrer og hyrer, forklarer Annette Godsvig Laursen, der er formand for HK Stat Sydjylland.

- Jeg har talt med en række medlemmer, der simpelthen ikke kan se logikken. Man bruger tid og ressourcer på at ansætte, onboarde og ikke mindst oplære nye medarbejdere. Så fyrer man og søger nye vikarer, der igen skal læres op. Det er jo helt uholdbart og en urimelig måde at behandle sine loyale medarbejdere på, siger hun.

Lønrammen er brugt, siger Landbrugsstyrelsen

HK Stat havde derfor bedt om et møde med styrelsens ledelse, der blev afholdt onsdag den 30. januar 2019.

- Vi havde sådan set et fint møde, og vi har løbende en udmærket dialog med ledelsen i Augustenborg. Vi har forklaret, hvordan vores medlemmer oplever situationen, men de forklarer samtidig, at den økonomiske ramme er låst. Den centrale styring fra Finansministeriet og politiske sparekrav kræver, at der ikke må bruges flere penge på løn. Loftet er ramt, og det spiller ingen rolle, at der er masser af akutte opgaver, der skal løses, så fx landmændene kan få deres støtte til tiden, forklarer Annette Godsvig Laursen.

Ifølge forklaringen, er styrelsen tvunget til at begrænse lønsummen, men kan så bruge styrelsens driftsbudget til at hyre vikarer. Det sker fordi løn- og driftsbudget er to adskilte kasser. Selvom det drejer sig om statens skattekroner.

- Det er statslig kassetænkning, når det er værst. Styrelsen er bundet på hænder og fødder, og det går ud over både medarbejderne og de borgere og virksomheder, der er afhængige af, at styrelsens mange opgaver bliver løst hurtigt korrekt. I stedet vil man hente folk gennem et privat bureau, der også skal tjene penge på opgaven. Det virker som det stikmodsatte af at få staten til at køre længere på literen, siger Annette Godsvig Laursen.

HK Stat: Angreb på overenskomsten

HK Stats faglige sekretariat følger sagen og er i tæt dialog med HK Sydjylland, forklarer faglig chef i HK Stat Jesper David Jensen.

- I HK Stat ser vi det som et angreb på vores overenskomst, når der i stor skala afskediges medarbejdere og samtidig lægges opgaver ud til vikarbureauer, som opererer på helt andre vilkår. Derfor overvejer nu mulige fagretslige skridt, siger han.

Læs også: Ellemann: Landbrugsstyrelsen bliver mere effektiv efter besparelser

Læs også: Landbrug: Dybt kritisabel ventetid for landmænd

Allerede midt i den omfattende fyringsrunde havde Landbrugsstyrelsen en række åbne stillingsopslag med vikarjob, men de blev taget ned efter omtale i flere medier.

Læs også: Landbrugsstyrelsen vil slette vikaropslag efter medieomtale