9 unge stats-HK'ere har sammen med unge fra HK Kommunal gennemført HK's Talentuddannelse, hvor de blandt andet har lært at udvikle og afvikle lokale aktiviteter på deres arbejdspladser.

Venskaber på tværs af arbejdspladser, personlig og faglig udvikling og evnen til at optræde som meningsdanner. Det er nogle af de resultater, 9 unge statsansatte HK’ere har fået med sig efter at have gennemført HK’s talentuddannelse. Den seneste udgave af uddannelsen begyndte i efteråret 2018, og siden har talentholdet været samlet i 4 weekender på HK’s Hotel Christiansminde i Svendborg. Det er HK Ungdom, der afvikler uddannelsen.

De unge stats-HK’ere på det flyvefærdige talenthold arbejder så forskellige steder som i Kystdirektoratet, Søværnet, Flyvevåbnet, Københavns Universitet, Rigspolitiet, Skattestyrelsen, Politiet og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, fortæller Pernille Fabricius, konsulent i HK Stat.

De lærer at skabe forandringer

Sammen med unge fra HK Kommunal har de lært at udvikle og afvikle lokale aktiviteter på deres arbejdspladser. De har fået indblik i, hvordan de kan være med til at skabe forandringer og engagere deres kolleger, og de har trænet i at holde oplæg og taler. Som afslutning på uddannelsen har deltagerne på Talentholdet produceret små pjecer og andre produkter, der kan sætte gang i forandring på deres arbejdspladser. "Kontormotion er sejt og sundt", "Styrk fællesskabet på din arbejdsplads" og "Action i din uddannelse" er titlerne på talenternes pamfletter.

Se godt på billedet. Måske står en af disse unge statsansatte på talerstolen for at holde ungdomstalen, når HK Stat samler hundredvis af delegerede til kongres i 2020. Lige som en tidligere studerende på HK’s Talentuddannelse, Nina Lynggaard, gjorde det ved fagforeningens topmøde i 2016. Hun opfordrede dengang kongressen til at gøre værdien af medlemskab mere synligt, især for unge medlemmer. Og hun ville have HK Stat til at "holde arbejdsgiverne i ørerne, så de ansætter flere elever."

Læs mere om HK's Talentuddannelse