IBM

IT-virksomheden IBM har ikke tænkt sig at forhandle en ny fælles overenskomst med HK/Privat og PROSA. Det har virksomheden endelig meddelt gennem Dansk Industri efter en længere svarperiode, hvor IBM ellers kom med forslag til datoer for mulige forhandlingsdatoer, som virksomheden så sidenhen har trukket tilbage.

- Vi har godt nok undret os over, at det har været så meget frem og tilbage med IBM. Vi sendte overenskomstkrav sammen med PROSA allerede inden jul, og den efterfølgende kontakt med både IBM og DI har på ingen måde peget i retning af, at de end ikke vil diskutere en overenskomst, siger Kim Bonde Nielsen, faglig sekretær i HK/Privat.

HK/Privat har allerede en overenskomst for en del af medarbejderne i IBM gennem Industriens Funktionæroverenskomst. Men den omfatter kun 37 af de godt 260 medarbejdere, som tidligere har været omfattet af en HK/Privat overenskomst, enten via Dansk Erhverv overenskomsten i KMD eller via den indiske IT-virksomhed Tech Mahindra, hvor de var dækket af en fælles overenskomst mellem PROSA og HK/Privat.

IBM har nu afvist at gå ind i forhandlinger om en fælles overenskomst med HK/Privat og PROSA. Samtidig har DI på virksomhedens vegne meddelt HK/Privat, at den opfatter HK/Privats overenskomstkrav som et overenskomstbrud og vil sende sagen til Arbejdsretten.

- Vi har svaret, at vi fastholder ønsket om overenskomst. Det her drejer sig om godt 260 medlemmer, der havde en overenskomst indtil for nylig, da de blev virksomhedsoverdraget til IBM. Når nu IBM ikke vil lade dem fortsætte på de eksisterende overenskomstvilkår, er det ikke et urimeligt ønske, at virksomheden så i det mindste vil forhandle om en ny, siger Kim Bonde Nielsen.