”Den motiverende samtale” er en ny form for anerkendende kommunikation, som hele tandplejen i Odense er begyndt at arbejde med. Det går ganske enkelt ud på, at medarbejderne ser ”det hele menneske”, når en person kommer ind ad døren. Det har gjort både patienter og medarbejdere gladere.

- Vi vil gerne motivere den enkelte til at tage ansvar for sin egen tandsundhed. Patienterne skal selv tage medejerskab – og det hjælper vi dem med, ved at spørge ind til dem. ”Hvad kunne du tænke dig? Hvad ønsker du? Ved du, hvad der skal ske nu?”, forklarer tandklinikassistent Annette Hansen.

Tanken er, at man ikke får nogen til at ændre adfærd, hvis de ikke selv er motiverede. Personalet er optaget af, hvad det er, der driver og motiverer den enkelte, og nysgerrige på hvad det er for et liv og en sammenhæng, behandlingen skal virke i.

 

Ingen løftede pegefingre

Det kan handle om alt fra dårlig mundhygiejne til tandbøjler, men det allervigtigste er, at der ikke er tale om en løftet pegefinger.

- Vi skal finde ind til patienternes ressourcer og motivere ud fra det. Det kan være, at det kun er små ting, der skal forandres. Vi skal finde ud af, hvad de magter, forklarer Annette Hansen.

Hele tandplejen i Odense har været på kursus i ”Den motiverende samtale”, et forløb der er skræddersyet til den enkelte praksis. Og de nye redskaber har gjort både patienter og medarbejdere gladere.

 

- Patienterne har taget godt imod det og giver udtryk for, at de synes, at vi er gode til at forklare og fortælle. De føler sig trygge. Og den anerkendelse gør jo også, at vi føler, vi har gjort et godt stykke arbejde, fortæller Annette Hansen.

Artiklen er opdateret 07. februar 2019