Jeg syntes og synes stadig, den nye ferielov er langhåret og besværlig, siger Kirsten Brink-Larsen.

Foto: Mark Knudsen

Den nye ferielov angår os alle, men nogle mere end andre. Og en af dem, der virkelig kommer til at mærke forandringerne, er Kirsten Brink-Larsen. Hun er nemlig lønbogholder og ansvarlig for at lave løn til 180 timelønnede hos Aasted i Farum, der producerer maskiner til chokoladeindustrien.

Da Kirsten Brink-Larsen meldte sig til et heldagskursus i den nye ferielov, kendte hun på forhånd lidt til den. Forinden havde hun nemlig både taget et kursus i andet regi samt et tretimers HK-kursus i ferieloven. Alligevel kunne hun sagtens bruge heldagskurset, siger hun.

- Jeg syntes og synes stadig, den nye ferielov er langhåret og besværlig. Når der kommer nye regler, er de som regel bygget oven på de gamle, men med den nye ferielov skal vi faktisk starte forfra på noget helt nyt og anderledes og slette al den gamle vanetænkning. Det synes jeg da er svært.

Lød umiddelbart meget nemt

I en nøddeskal består den store forskel i, at vi fremover ikke længere skal optjene ferien på forhånd. Man optjener det samme antal feriedage som nu, men må holde feriedagene allerede måneden efter, man har optjent dem.

- Da jeg hørte det første gang, tænkte jeg, at det lyder jo umiddelbart meget nemt, siger Kirsten Brink-Larsen.

- Men når jeg kigger på den nye ferielov, synes jeg alligevel, at den er kompliceret, og der er mange ting at tage hensyn til. For eksempel kan du løbende holde ferie – men samtidig skal du også hele tiden sørge for at spare op til den ferie, der er tvunget på din arbejdsplads. For eksempel hvis den holder lukket i sommerferien. Måske skal vores lønsystem laves om, så det kan låse nogle feriedage? Det er sådan noget, vi skal finde ud af.

Guide til den nye ferielov

Nu kan du også få IMI-bladets guide til den nye ferielov som gratis plakat i A2-størrelse. Er det noget for dig og din arbejdsplads? Send os en mail lige her, og så aftaler vi nærmere om levering/afhentning. Ikke medlem af HK it, medie & industri Hovedstaden? Se boks nedenfor.

Klik på billedet for at se guiden i større version.

Flere afdelinger har lavet en lignende guide:

HK Service Hovedstaden – klik her

HK Stat Hovedstaden – klik her

HK Kommunal Hovedstaden – på det kommunale område gælder en ferieaftale i stedet for ferieloven. En vejledning om overgangsordningen skulle være klar ultimo april og en vejledning til selve ordningen forventes til efteråret. Derfor er guiden for dette område ikke klar endnu.

Godt, men hårdt

På heldagskurset bliver deltagerne indført i den nye ferielov fra det helt grundlæggende til de små detaljer. Overgangsordningen, som skal danne bro mellem den nye og den gamle ferielov, bliver også nøje gennemgået. Undervejs får deltagerne desuden mulighed for at afprøve deres nye viden via praktiske opgaver. Et aspekt Kirsten Brink-Larsen selv var meget tilfreds med.

- Det var et godt og meget informativt kursus. De nye regler om løbende optjening og de penge, der skal fryses inde som led i overgangsordningen, blev gennemgået virkelig grundigt. Vi fik også en masse at vide om forholdene for elever og lærlinge, hvis ferie ligeledes bliver forandret meget. Så jeg synes, vi lærte en masse, og det var rart, at vi fik praktiske opgaver, siger hun.

Dog synes Kirsten Brink-Larsen, at opgaverne skulle have ligget tidligere på dagen i stedet for efter frokost.

- Det ville have været en god idé. For man var lidt bombet dér kl. 14, siger hun.

- Det ER meget information, man får proppet ind, og kurset kunne i virkeligheden sagtens strækkes over to dage. Og så føler jeg stadig, at det bliver svært at forklare mine kolleger, hvordan de nye regler er, hvis de kommer og spørger. Der er langt fra at være på kursus en enkelt dag og til at kunne videreformidle reglerne. Der er rigtig mange aspekter i den nye ferielov, og derfor tænker jeg også, at et kursus som dette ikke kun er en god idé for lønbogholdere, men også for HR-medarbejdere i al almindelighed og for tillidsfolk. Så de også kan hjælpe kollegerne rundt omkring.

Nyt heldagskursus i den nye ferielov 8. april

Kurset henvender sig til dig, der har arbejdsmæssig brug for en indføring i reglerne om den nye ferielov. Kurset kræver ikke et forudgående kendskab til hverken lovgivning eller overenskomster på området.

Kurset holdes i HK Hovedstaden den 8. april og varer fra 08.30 til 16.00.

Mere information og tilmelding lige her.