TUI’s 70 ansatte i Danmark servicerer danske og norske kunder fra lokaler i Valby. Her fortæller tillidsrepræsentant Trine Løvendahl, sammen med klubbestyrelsesmedlemmerne Anne og Maria, hvordan de oplevede forandringerne og hvordan de tackler udfordringerne.

Stærke sammen
Trine Løvendahl har været tillidsrepræsentant hos TUI i 4-5 år, men i 2017 og 2018 gennemførte TUI Nordic en gennemgribende strukturforandring i organisationen. Den betød at TUI DK ikke længere har dansk ledelse, men ledes fra Stockholm. Trine havde længe ønsket at få gang i klubarbejdet og hun var derfor meget glad, da kollegerne Maria og Anne var med på at danne en klubbestyrelse.

- Det var en usædvanlig situation at stå uden lokal ledelse. Det hjælper at være flere og stå sammen og være stærke sammen, forklarer Trine.

- Der er mange ting, der fungerer anderledes på det svenske arbejdsmarked, derfor er det vigtigt, at vi holder fokus på den danske model og vores overenskomst. Vi bliver nødt til at kende reglerne – for ingen andre gør.

Klubarbejdet
Trine, Maria og Anne holder meget af deres job og vil derfor kæmpe for at bevare den gode arbejdsplads og rimelige arbejdsvilkår. Arbejdet er særlig vigtigt nu, og klubbestyrelsen har allerede fundet fejl i virksomhedens måde at honorere og lægge vagtplaner for callcenter-medarbejderne, forhandlet en ny arbejdstidsaftale og forhindret uvarslede forringelser i provisionsaftalerne.

– Det er slet ikke fordi ledelsen vil snyde, men det tydeliggør, at man selv må sætte sig ind i regler og lovgivning og ikke stole blindt på at ledelsen kender reglerne.

Organisering og timing
TUI Danmark består både af danskere og nordmænd, fuldtid- og deltidsansatte og flest unge. Der opstod mange og meget forskellige spørgsmål hos kollegerne i forbindelse med omstruktureringerne. Trine, Anne og Maria arbejder systematisk for at oplyse deres kolleger om fagforeningen og overenskomstens betydning.

– Timingen er perfekt på den måde, at det er tydeligt for alle, at danskerne nu har chefer, som ikke kender de danske regler. Der er endnu mere grund til at stå sammen, fortæller Maria og Anne.

-  I begyndelsen opsøgte vi enkelte kolleger direkte. Vi inviterede alle til glögg-arrangement og gav gaver til medlemmerne og indmeldelsesblanketter til resten. Det gav gode resultater at tale om tingene, og vi fordoblede medlemstallet til ca. 20. Det er en positiv udvikling.
 Kollegerne kommer nu af sig selv og spørger om råd og det breder sig som ringe i vandet, at vi må organisere os, hvis vi vil have indflydelse, slutter TUIs seje klubbestyrelse.

Organiserprisen 2018

TUI-DK Klubben er nomineret til HK Service hovedstadens organiseringspris for deres store indsats i 2018 – der er i alt 5 nominerede og vinderen kåres på afdelingens generalforsamling 27. februar 2019.