Arna Sigurōardóttir, som er billetsælger hos Canal Tours, var med fra eventyrets begyndelse.

-  Det mest bemærkelsesværdige var, hvor lidt vi vidste. Vi var mange studerende og udlændinge, og selvom der var problemer og ting vi undrede os over, accepterede vi de vilkår, der var på arbejdspladsen. Sidste vinter gik det op for mig, hvor mange rettigheder vi kunne opnå ved at organisere 50 %.

Guiderne gik forrest
En af Canal Tours guider gik forrest i kampen for at få mere end halvdelen af sine kolleger til at melde sig ind i HK.

-  Oliver fortalte om overenskomsten og 50%-reglen, som for eksempel ville sikre os pension og feriefridage.

- Guiderne havde det værst. De havde ingen pauser, lange vagter og ikke altid lige god adgang til vand og wc. Vi var flere, der gerne ville have lidt mere styr på vagtplaner, pauser og det med overenskomsten lød også godt, så det var ikke så svært at få folk med på idéen. Vi talte med alle de kolleger, som vi mødte og da vi havde nået 70 % på få uger, sendte HK et overenskomstkrav afsted til Canal Tours direktør.

50%-reglen
Canal Tours/Strömma er medlem af DI og 50%-reglen betyder, at HK skal have mindst 50% af de ansatte som medlemmer for at få overenskomsten aktiveret.
I februar 2018 kunne HK Service dokumentere, at 70 % af medarbejderne inden for HKs områder var medlem. Alligevel ville DI og Canal Tours ledelse ikke, acceptere at overenskomsten skulle træde i kraft.

- Vi var ikke særligt frustrerede inden. Faktisk blev mange af os først rigtigt frustrerede, da ledelsen afviste, at vi havde opnået 50 % og ikke ville gå med til at aktivere overenskomsten, forklarer Arna.

Strömma i modvind
Henover sommeren fik medierne fat i historien om de stakkels guider, der måtte knokle uden pauser og toiletadgang i den varmeste sommer i 100 år. HK sendte konfliktvarsler og andre forbund viste deres sympati for kampen for overenskomst.

I mellemtiden kontaktede Arna sin kollega Michele, som arbejdede som mobil billetsælger i Strömma. Som mobil billetsælger har man ikke en fast arbejdsplads, men står ved en løs stander på trafikerede steder, og sælger billetter til for eksempel sightseeing-busser. De fleste af mobilsælgerne er udenlandske studerende. De har kun løfte om få timer i kontrakten og må derfor være meget fleksible for at få timer nok. Michele Mosiello stammer fra Italien og studerer Skov og natur management i Danmark. Han har selv følt sig presset af arbejdsforholdene.

-  Jeg blev opfordret til at blive i firmaet henover vinteren, på en kontrakt med 14 timer pr. uge. Men når jeg fik vagtplanerne, var der ofte kun lagt 9 timer ind. Det er meget stressende, når man ikke ved om man kan tjene penge nok.
Jeg har altid sagt min mening, og det lykkedes mig også at forhandle min løn, men i Italien er fagforeninger noget andet, og jeg kendte ikke det danske system.

Michelle og hans kolleger i Strömma, fik en overenskomstaftale samtidig med billetsælgerne i Canal Tours og Michele blev hurtigt valgt som tillidsrepræsentant.

-  Jeg føler virkelig at fagforeningen har gjort en forskel. Vi kan se, at Strömma behandlede os anderledes, fordi vi ikke havde sammenhold. Før forhandlede jeg kun for mig selv, men nu står jeg stærkere med en stærk organisation i ryggen. Der er kommet styr på det meste, og vi et steget i løn forklarer Michele.

organiserprisen

Arna Sigurōardóttir og Michele Mosiello er nomineret til HK Service Hovedstadens organiseringspris for deres store indsats i 2018 – der er i alt 5 nominerede og vinderen kåres på afdelingens generalforsamling 27. februar 2019.