Nej! Kommunerne skal ikke have adgang til borgernes data fra mobiltelefon og rejsekort.

Sådan siger HK Kommunals næstformand Mads Samsing til Avisen.dk. Reaktion kommer efter en rundspørge fra DR viser, at tre ud af ti kommuner savner værktøjer til at bekæmpe snyd med sociale ydelser.

- Der er utroligt mange gråzoner her, og området er meget komplekst. Men det er vigtigt, at borgernes retssikkerhed ikke bliver sat over styr, siger Mads Samsing til Avisen.dk.

Medarbejdere presses til at afsløre mere

Han finder ønsker om mulighed for mere overvågning bekymrende - først og fremmest af hensyn til borgernes ret til privatliv, men også af hensyn til de ansatte i kommunerne.

Han synes, det er bekymrende, at så mange ønsker flere værktøjer. Det kan nemlig bunde i et pres ovenfra om at afsløre mere socialt bedrageri, fordi kommunen har en målsætning om at kontrolenheden skal spare kommunen for et vist beløb.

- Vi kan en tendens til, at nogle kommuner sætter nogle økonomiske målsætninger for kontrolinstansen i kommunen. Det giver naturligvis et pres hele vejen ned gennem systemet. I stedet bør der være en målsætning om, at borgerne får det, de er berettiget til, siger Mads Samsing, og fortsætter:

- Hvis der er en målsætning om at skrabe penge ind, er det naturligt nok at medarbejderne siger, de vil have flere værktøjer til det. Men så er der netop risiko for, at de bliver presset til at gå lige til grænsen i forhold til borgernes privatliv, forklarer Mads Samsing.

Vi skal ikke være politi

Mads Samsing understreger, at der er stor forskel fra kommune til kommune, og at man nogle steder er meget opmærksom på ikke at gå over grænsen.

Men hvis de ønsker, som kommer til udtryk i DR's rundspørge bliver en realitet, vil de kommunale medarbejdere få nogle beføjelser, som det ellers kun er politiet, der har, og det vil være meget bekymrende, mener han.

- Jeg synes, man skal være meget, meget påpasselig i forhold til, hvem der har hvilke beføjelser. Ved nogle af de her værktøjer bevæger vi os ind på politiets domæne, og her skal selv politiet have en dommerkendelse for at gøre brug af dem. Der er der jo en grund til, så det er vigtigt at holde fast i, at kommunen ikke skal være politi. Ellers er vi inde og pille ved en helt grundlæggende balance i, hvordan vi har indrettet samfundet, siger Mads Samsing til Avisen.dk.

Artiklen er opdateret 19. februar 2019