Politikerne i Odense Kommune lufter nu muligheden for at inddrage den betalte frokostpause som en del af en spareøvelse. Et enigt Økonomiudvalg har ifølge Fyens.dk opfordret til at ’optage forhandling med de rette parter om muligheden for at afskaffe betalt frokostpause for de medarbejdergrupper, der har en sådan’.

KL garanterer frokostpausen

I HK Kommunal Midt, der organiserer HK’erne i blandt andet Odense, betegner formand Karina Skovgaard Jørgensen beslutningen som ’helt ude i skoven’.

- De ansvarlige politikere med borgmester Peter Rahbæk Juel i spidsen ved jo udmærket godt, at den betalte frokostpause udgør en fuldstændig fasttømret del af de ansattes løn- og arbejdsvilkår. Det slog også KL fast med syvtommersøm i forbindelse med foråret overenskomstforhandlinger, lyder det fra Karina Skovgaard Jørgensen.

Borgmesteren bør træde i karakter

Det vil ifølge HK Kommunal Midts formand klæde i hvert fald borgmesteren at træde i karakter og få stoppet Økonomiudvalgets fremfærd.

- Borgmesteren bør trække en streg i sandet og afvise alle spekulationer om at kvæle den betalte frokostpause for medarbejderne. Sagen er jo, at den betalte frokostpause er en overenskomstmæssig ret, som KL har aftalt med HK. Hvis KL ønsker at røre ved den aftale, må de jo prøve at rejse spørgsmålet ved de næste overenskomstforhandlinger i 2021, siger Karina Skovgaard Jørgensen.

Odense fattes penge

Økonomiudvalgets beslutning er blevet til på foranledning af blandt andre Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen og bunder i, at hver tiende administrative medarbejder står til at blive fyret, fordi kommunen mangler penge til lærere, pædagoger og sosu’er.

En afskaffelse af den betalte frokostpause kan ifølge Ahrendtsen og andre politikere bidrage til, at der skaffes penge til at forhindre nogle af de varslede fyringer.

Artiklen er opdateret 22. februar 2019