Hver dag er der medlemmer, der ringer til HK Handel på 7011 4545. Nogle ringer for at få tjekket deres lønseddel, andre fordi de er blevet fyret eller har fået en arbejdsskade, og nogle vil høre, om det er okay, at de altid arbejder i deres selvbetalte frokostpause.

For 2.663 af de medlemmer, der kontaktede HK Handel sidste år, var der penge at hente hos deres arbejdsgivere - helt præcist 66.724.750,33 kroner. Heraf 9.695.397,84 kroner fra arbejdsskadesager og 57.029.352,49 kroner i faglige og juridiske sager.

Faglig chef i HK Handel Kim Jensen. Foto: Søren Svendsen.

- Vi oplever, at nogle arbejdsgivere konsekvent ikke overholder den gældende lovgivning og overenskomsten, siger faglig chef i HK Handel Kim Jensen. Foto: Søren Svendsen.

Antallet af sager er det højeste i fem år dog på niveau med de to seneste år - 2017 var der således 2.339 sager, i 2018 er det steget til 2.663 sager. Derudover er udbetalingen per sag også steget.

I 2017 blev der gennemsnitligt udbetalt 16.574 per sag, når man ikke medregner arbejdsskadesager. Det er i 2018 steget til et gennemsnit på 21.415 kroner per sag.

- Det, der er mest bekymrende, er, at den gennemsnitlige udbetaling per sag stiger. Det er et udtryk for, at sagerne er grovere, og at nogle arbejdsgivere simpelthen ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt. Vi oplever, at nogle arbejdsgivere konsekvent ikke overholder den gældende lovgivning og overenskomsten, siger Kim Jensen, faglig chef i HK Handel.

Derudover er det også bekymrende, at udbetalingen for arbejdsskadesager er steget med ca. 3. millioner fra 2017-2018.

- Der er heldigvis mange arbejdspladser, der tager sikkerheden og arbejdsmiljøet meget seriøst, men der er i den grad også brodne kar, som ikke skænker det en tanke. Det er naturligvis uheldigt at beløbet stiger, for det er jo et udtryk for, at det går den forkerte retning. Og det har jo store konsekvenser for den enkelte at få en arbejdsskade, siger Kim Jensen.

Det er tilfredsstillende, at medlemmerne modtager den godtgørelse, de har krav på, men det er ikke en ønskesituation, understreger Kim Jensen:

- Det er ikke et mål i sig selv at få store erstatninger. Vores mål er, at vores medlemmer bliver behandlet, som de nu engang har ret til ifølge deres overenskomst og lovgivningen, så der ikke er sager, vi skal tage os af. Men når det så er sagt, så er det jo vores fornemmeste opgave at hjælpe medlemmerne, når de kommer i problemer, siger Kim Jensen, faglig chef i HK Handel.

Læs også: Pia fik klokkeklar erstatning efter fyring.