En håndfuld mønter

De administrative HK'ere i it- og kommunikationsbranchen har fået hæderlige lønstigninger. Illustration: Sine Jensen

Mellem 2017 og 2018 har alle I, der arbejder med kontor, administration, salg, indkøb, reklame og marketing i it-, medie- og kommunikationsbranchen, tilsammen landet en lønstigning på 2,0 % i snit, viser fagforeningens årlige lønstatistik, som 22.771 privatansatte HK-medlemmer har oplyst deres løn til.

- Det er hæderligt. Det er ret tæt på gennemsnitsstigningen for privatansatte HK’ere, som kun er 0,2 % højere, siger Carsten Frisch, som er faglig sekretær med ansvar for branchen i HK/ Privat, og fortsætter:
- Men for en del af jeres stillingers vedkommende er lønnen lavere end i andre brancher.

Almindeligt kontorarbejde i branchen udløser fx alt inklusiv 32.720 kroner i snit, mens gennemsnittet i alle brancher tilsammen er på 35.213 kroner. Også regnskabs- og bogføringsarbejde giver knap en 1000- lap mere i snit end i it-, medie- og kommunikationsbranchen.

- Det viser, at der er andre brancher, hvor det samme arbejde udløser mere i løn. Du kan få overblik over, hvilken branche der lønner bedst for netop din jobfunktion, når du trækker din egen lønrapport på hk. dk/loentjek, siger Carsten Frisch.

Træk din egen lønrapport fra HK’s lønstatistik