En håndfuld mønter

HK'er i produktionsvirksomheder er steget mest i løn, men der er stadig stor forskel på mænd og kvinder. Illustration: Sine Jensen

Med en gennemsnitsløn på 34.321 kroner har I HK’ere i Produktionsdanmark scoret 2,3 % mere i snit fra 2017 til 2018. Faktisk får I for tredje år i træk større lønstigninger end andre privatansatte HK’ere, som gennemsnitligt har fået 2,2 %. Det viser fagforeningens årlige lønstatistik, som 22.771 privatansatte HK-medlemmer har oplyst løn til.

- Forklaringen på den lange lønfest er, at der bliver buldret på produktionsområdet lige nu. Der er vækst, siger Kim Bonde Nielsen, som er faglig sekretær med ansvar for produktionsbranchen i HK/Privat.

- Men vi er stadig ikke verdensmestre i at bruge vores mulighed til at forhandle løn. Pengene er der lige nu. Og de bliver fordelt og brugt op, når de er der. Om det kun er aktionærer og ledere, der skal have del i dem, er op til dig.

Træk din egen lønrapport fra HK’s lønstatistik
Lønstatistikken afslører også en trist nyhed. Løngabet mellem kvinder og mænd i almindelige stillinger var for få år siden tæt på at være udlignet. Men de seneste tre år er mændene løbet med højere lønstigninger, og det øger gabet, så det nu er på 4 % eller 1.368 i kroner og øre.

- Det er bedrøveligt at se, at mændene stikker af, selv om kvinder og mænd har lige muligheder for at forhandle deres løn, siger Kim Bonde Nielsen.

- I HK har vi udbudt lønstrategikurser for kvinder - og er der efterspørgsel, er det sikkert, at afdelingerne vil fortsætte med det. For faktum er, at kvinder heller ikke i 2030 vil få det samme som mænd, hvis mændene stiger mest år efter år - snarere tværtimod.

gennemsnitslønnen inden for produktionsbranchen

34.321 KR.
Så meget tjente 8.391 HK’ere i produktionsbranchen gennemsnitligt, viser HK’s lønstatistik 2018. Kvinder tjener 34.043 kr. mens mænd tjener 35.411 kr.