En håndfuld mønter

Luftfartsansattes løn halter efter andre privatansatte HK'eres. Illustration: Sine Jensen

Den gode udvikling, vi kunne berette om sidste år, er afblæst. Med en lønstigning på kun 1,3 % til jer i luftfarten er gabet til

Mellem 2017 og 2018 har alle jer i luftfarten gennemsnitligt fået en lønstigning på 1,3 %, alt imens privatansatte HK’ere gennemsnitligt har fået 2,2 %. Det viser fagforeningens årlige lønstatistik, som 22.771 privatansatte medlemmer har oplyst løn til.

- Det er uheldigt, at løngabet mellem luftfarten, som generelt ikke er en højtlønnet branche, og andre brancher bliver større, siger Vibeke Ansbjerg, som er faglig sekretær med ansvar for medlemmer ansat i inden for luftfartsbranchen i HK/ Privat, og fortsætter:
- I medlemmer har i en årrække vist løntilbageholdenhed for at komme den hårde konkurrence i møde. Sidste år kunne vi skrive, at det var blevet belønnet med en højere stigning end gennemsnittet. Men den gode udvikling er aflyst nu.

Træk din egen lønrapport fra HK's lønstatistik

Vibeke Ansbjerg understreger, at procenten er baseret på tal fra de af jer, som har oplyst løn til statistikken to år i træk. Og da det kun er omkring hver tredje af jer, som har gjort det, bør vi tage et forbehold. Men når det gælder lønnen i kroner og øre, så er sagen en anden. Med en gennemsnitsløn på 31.268 kroner og 2.890 i pension tjener I i gennemsnit 4.123 kroner mindre pr. måned end den gennemsnitlige privatansatte HK’er - hele 12 % mindre.

- Det er tydeligt, at lønefterslæbet bliver større. Og det synes jeg, I skal forholde jer til. Både jer, der forhandler løn kollektivt i fx handling-selskaberne og alle jer andre, som selv forhandler løn, siger Vibeke Ansbjerg.

Gennemsnitslønnen inden for luftfart

31.268 KR.
Så meget tjente 1.496 HK’ere i luftfartsbranchen gennemsnitligt i løn, viser HK’s lønstatistik 2018. Det er 3.331 kr. mindre end gennemsnittet blandt privatansatte HK'ere.