En håndfuld mønter

På organisationsområdet er mange af overenskomsterne endnu ikke fornyet. Illustration: Sine Jensen

Mellem 2017 og 2018 har alle I, der er i fagforeninger, a-kasser, interesseorganisationer, idrætsklubber og NGO’er gennemsnitligt fået en lønstigning på 1,7 %. Alt imens har andre privatansatte HK’ere scoret en gennemsnitlig stigning på 2,2 %, viser fagforeningens årlige lønstatistik, som 22.771 privatansatte medlemmer har oplyst deres løn til.

- Det er der ikke noget overraskende ved, siger Kim Jung Olsen, som er faglig chef i HK/Privat.

- Den lille lønudvikling hænger sammen med, at mange organisationer læner sig op ad overenskomsterne og lønstigningerne i det offentlige, som først blev forhandlet endeligt på plads før sommeren 2018. Først derefter fohandler HK-afdelingerne og tillidsrepræsentanterne deres virksomhedsoverenskomster i organisationerne, og mange af dem var ikke færdige inden indsamlingen af lønstatistikken ultimo november 2018. Det er ikke ualmindeligt, at det tager tid, forklarer han.

Træk din egen lønrapport fra HK’s lønstatistik
Selv om organisationsansatte med en gennemsnitsløn på 37.289 kroner i løn og 5.622 i pension tjener væsentligt mere end den gennemsnitlige HK’er, så er der altså mere i vente for nogle.

- Vi har ikke set det fulde gennemslag af overenskomstforhandlingerne endnu. Men vi kan se på de indberetninger, der kommer fra HK-afdelingerne, som har forhandlet overenskomsterne færdig, at der kommer pæne lønstigninger frem til 2021 - på linje med det det, som det offentlige fik, siger Kim Jung Olsen.

gennemsnitslønnen inden for organisationsområdet

37.289 KR. Så meget tjente 3.153 HK’ere i organisationsbranchen gennemsnitligt, viser HK’s lønstatistik 2018. Det er 2.690 mere end gennemsnittet blandt privatansatte HK'ere.