En håndfuld mønter

Ansatte i servicefagene har med en lønstigning på 2,2 % klaret sig godt. Illustration: Sine Jensen

Med en gennemsnitsløn på 34.265 kroner har I i den private servicesektor scoret 2,2 % mere i løn fra 2017 til 2018 - fuldstændig ligesom gennemsnittet af andre HK’ere på det private arbejdsmarked.

Det viser fagforeningens årlige lønstatistik, som 22.771 privatansatte HK-medlemmer har oplyst løn til.

- Det er alt sammen ganske pænt, stabilt og godt, siger Claus Olsen, som er faglig sekretær med ansvar for branchen i HK/Privat, og fortsætter:
- Men jeg mener, vi kan gøre det langt bedre. Dansk økonomi er i en højkonjunktur, hvor flere end nogensinde før er i job, og der er pæn vækst i virksomhederne, som forventes at fortsætte de kommende år. Der er altså plads til lønstigninger. Det er ikke kun chefer og aktionærer, der skal høste gevinsten. I skal have den del af kagen, I har fortjent.

Træk din egen lønrapport fra HK’s lønstatistik
Opskriften på at få mere i løn starter med dialog, mener den faglige sekretær, og derfor vil han gerne mane en myte i jorden:
- Løn er ikke fortroligt - det står i ligelønsloven. Tal med hinanden om, hvad I får, og hvad I får det for, så I ved, hvor højt lederne takserer en kompetence eller et ansvar. En stor del af forberedelsen ligger lige der, siger Claus Olsen.

I samme periode er priserne i Danmark steget med o,8 %.

gennemsnitslønnen inden for servicesektoren

34.265 KR.
Så meget tjente 4.778 HK’ere i den private servicebranche gennemsnitligt viser HK’s lønstatistik 2018.