En håndfuld mønter

Ansatte inden for turisme- og transportbranchen har fået større købekraft. Illustration: Sine Jensen

Mellem 2017 og 2018 har alle I, der er ansat i transport- og turismebranchen, fx i rejsebureauer, forlystelsesparker og speditionsvirksomheder gennemsnitligt fået en lønstigning på 2,7 %. Det er et halvt procentpoint mere end gennemsnittet, viser HK’s årlige lønstatistik, som 22.771 privatansatte medlemmer har oplyst deres løn til.

- Det er flot, at I giver de andre baghjul med så markante lønstigninger. I har i en årrække haft ubegribeligt lave lønstigninger og har derfor et efterslæb, siger Christoffer Marckmann, som er den faglige sekretær med ansvar for branchen i HK/Privat.

Træk din egen lønrapport fra HK’s lønstatistik

Den faglige sekretær mener, at stigningen handler om to ting. På den ene side er det udtryk for mangel på arbejdskraft generelt - og især på transportområdet. På den anden side handler det om gode tider i almindelighed.

- Danske virksomheder producerer og eksporterer rekordmeget. Det smitter af på lønstigningerne i transportbranchen, som distribuerer varerne. Og turismebranchen buldrer derudad og er fortsat i vækst, siger Christoffer Marckmann.

Og netop derfor, mener han, er der momentum for at hæve gennemsnitslønnen for HK’ere i branchen, som lige nu er på 31.994 kroner i løn - 1.564 kr. under gennemsnittet blandt privatansatte HK'ere.

- Husk at bede om en årlig lønforhandling. Og sørg for at blive honoreret ordentligt for jeres arbejde og indsats, siger Christoffer Marckmann.

gennemsnitslønnen inden for turisme og transport

31.994 KR.
Så meget tjente 1.496 HK’ere i transport- og turismebranchen gennemsnitligt i løn, viser HK’s lønstatistik 2018. Det er 1.564 kr. mindre end gennemsnittet i HK/Privat.