Karin  Lauritsen sørger for, at efter- og videreuddannelse er på dagsordenen hos kollegerne og virksomheden. Foto: Kåre Viemose

Hvordan er vilkårene for at tage efteruddannelse i en virksomhed med konstante nedskæringer?
Vi har ordnede forhold i PostNord Danmark. Vi har en overenskomst, og vi har lokalaftaler, som på papiret giver os ret til at kaste os over mange forskellige typer uddannelser.

Desværre har det nogle gange været lidt svært i dagligdagen at få fri til at tage uddannelse, fordi der personalemæssigt er blevet skåret helt ind til benet. Men jeg er sikker på, at når vi har kæmpet os ud af den krise, vi har været i, vil der igen blive tænkt på udvikling frem for afvikling i PostNord Danmark.

Hvad laver du som uddannelsesagent?
Vi har en opslagstavle, som alle i hele huset går forbi dagligt, hvor jeg hænger materiale op. Ellers forsøger jeg at italesætte uddannelse alt det, jeg kan. Og det samme gør den anden tillidsrepræsentant her i Århus. Vi har holdt to møder om uddannelse i efteråret.

Det er faktisk lykkedes at få en del kolleger til at melde sig til uddannelse i år. Fire tager indledende studieteknik, nogle skal have salgspsykologi på akademiniveau, og en enkelt projektledelse. Og så er der et par kolleger, der har meldt sig til grundlæggende regnskab. Ellers deltager jeg i de arrangementer, som HK holder for uddannelsesagenter for at få så meget viden som muligt om uddannelse.

Hvordan var det for dig selv at tage et fag på akademiniveau?
Det var nemt på den måde, at det kun var for postansatte, og undervisningen, som foregik i arbejdstiden, blev holdt på et hotel centralt i Århus, så vi havde ikke ekstra transporttid. Timer og lønnen havde vi forhandlet os til via en lokalpulje.

Men skal jeg være helt ærlig, synes jeg, det var lidt hårdt. Men det kan på alle måder betale sig alligevel. Man lærer nyt og får papir på det. Så når jeg synes, jeg får overskud til det igen, skal jeg i gang med noget mere. Salgspsykologi, tror jeg.

sådan kommer du på uddannelse

HK’erne i PostNord Danmark har overenskomst med mange uddannelsesrettigheder. Men selv om du ikke har sådan en, kan du måske deltage gratis på akademi- eller diplommoduler alligevel. De fleste af HK/Privats medlemmer kan nemlig i øjeblikket få op til 10.000 kroner om året (til og med 2021) via Omstillingsfonden. Du skal dog opfylde nogle kriterier, som du kan læse om her.

Læs om supply chain management og andre fag på akademiuddannelsen i international transport og logistik på ug.dk eller skyd genvej her