- Jævnligt hører vi, at arbejdsgiverne mangler faglærte, men lige nu er der mangel på elever. Handelsskolerne mangler elever, der er ikke nok unge, der ønsker en læreplads indenfor detailbranchen, fortalte Susanne Sommerlund.

- Hvilke karriereveje har man, når man er udlært? Man kan vel næppe forvente, at unge skal finde en butiksuddannelse attraktiv, hvis tendensen i butiksverdenen er, at de unge salgsassistenter ikke kan få fuldtidsjob men i stigende grad bliver uddannet til deltidsjob?

- Det er selvfølgelig fint, at der er mulighed for at få en deltidsstilling, hvis det er det, man ønsker af hensyn til familieliv eller andet. Men det er en kedelig tendens, hvis der er tale om, at fuldtidsstillingerne forsvinder til fordel for deltidsstillinger. Og det er desværre det, vi oplever.

- I mange større detailkæder er der næsten ingen fuldtidsstillinger tilbage, medmindre man er leder. Teamleder, sektionsleder, afdelingsleder, souschef, mellemleder. Men hvad med de medarbejdere, der bare elsker at arbejde med salg og med mennesker, og som har taget en detailuddannelse, spurgte hun.

Se uddrag af Susanne Sommerlunds beretning:

Skal i gang med OK-forhandlinger

Susanne Sommerlund kom blandt andet også ind på stigningen i antallet af jobpraktikanter, tilbagetrækningsreformen og muligheden for at kunne gå tidligere på pension, hvis man er nedslidt, og de kommende overenskomstforhandlinger, hvor medlemmerne af HK Handel får mulighed for at byde ind med ønsker.

Formand genvalgt

Susanne Sommerlund fortsætter som formand for HK Handel MidtVest. Hun blev på generalforsamlingen genvalgt for en periode på to år.

På generalforsamlingen, der trak 34 handelsansatte HK’ere fra det midt- og vestjyske til, var der også valg af bestyrelsesmedlemmerne Kristen Tange Mortensen, Maj-Britt Dalsgaard, Nanna Svendsen, Ulla Larsen og Jonas Jørgensen (nyvalg) samt suppleanterne Mie Højris Andersen (nyvalg), Peder Stage Knudsen og Jesper Lykke Andersen.

Susanne Sommerlund

Susanne Sommerlund er genvalgt som formand for HK Handel MidtVest for to år.

Artiklen er opdateret 06. marts 2019

DU HAR INDFLYDELSE SOM MEDLEM

Din mening tæller, for vi er din og alle de andre medlemmers fagforening. Derfor kan du stemme til generalforsamlinger – ligesom du til hverdag kan få indflydelse via vores repræsentanter på både skoler og arbejdspladser. HK er nemlig et fællesskab, hvor alle har en stemme.