Billedcollage fra HK Handel Sjællands generalforsamling d. 5. marts 2019

Lige inden generalforsamlingen havde formand Helle Friis svært ved at skjule sin begejstring. Det var en stolt og glad formand for HK Handel Sjælland.

- Det gør mig rigtig stolt, glad og taknemmelig, at der er så mange, der har lyst til at bruge en aften sammen med os i HK Handel Sjælland, fortæller Helle Friis.

En formand med visioner og engagement

I sin mundtlige beretning havde Helle Friis stort fokus på personalet i butikkerne og de lagermedarbejdere, der forsyner butikkerne med varer.

- Butikkerne slår sig op på at tage sociale, miljø- og etiske hensyn. Det lyder SÅ flot. Men hvor blev det sociale og etiske af, når man synes, at butikkerne skal holde åbent altid, spørger Helle Friis.

Helle har selv arbejdet i butik i 35 år, og hun fortæller, at det stort set er umuligt at få et familieliv til at hænge sammen med de arbejdstider, man bliver budt. Derfor er hun også glad for, at et politisk flertal i begyndelsen af året var imod forslaget om at afskaffe Lukkeloven – eller Søndags- og helligdagslovgivningen, som den hedder nu.

- Vi kæmper for OK forhold for alle – også for medarbejderne i butikkerne, siger Helle Friis.

Opsang til mor og far

Helle Friis havde en løftet pegefinger med til ’mor og far’, som sender deres unge mennesker afsted på arbejde i fx butikkerne uden at sørge for at give dem en god start på arbejdslivet og melde dem ind i HK.

- Der er så mange historier om unge mennesker, der bliver snydt, udnyttet eller dårligt behandlet på deres arbejde. Når de ikke er medlem, kan HK ikke gøre noget som helst. Så må den unge bare finde sig i det eller finde et andet job. Og så er der jo bare en anden ung, der bliver budt de dårlige vilkår. Kom nu, mor og far. Få jeres unger meldt ind, lød budskabet fra Helle Friis.

Visioner for fremtidens detail

Helle Friis rundede også fremtidens detail i sin beretning:

- For mig at se venter der en spændende fremtid for detailbranchen. Vi har allerede snuset til mulighederne i Danmark, fx med muligheden for selv at scanne sine varer med mobilen mens man handler. Men der venter meget mere foran os. Det er spændende og giver udviklingsmuligheder for butikker og personale. Men det stiller også store krav. Man skal være oppe på beatet for at følge med, siger Helle Friis.

Helle Friis fortæller, at kompetenceudvikling er afgørende for, at HK’erne er klædt på til fremtiden. Til gengæld mener Helle, at man med de rette kompetencer får mulighed for at være med til at præge udviklingen og gøre de fysiske butikker til en stærk konkurrent til nethandlen.

Helle Friis genvalgt som formand for HK Handel Sjælland

Før afstemningen om formandsposten fortalte Helle, at hendes mærkesager fortsat vil være at arbejde for flere overenskomster og flere tillidsrepræsentanter. Og så er arbejdsmiljø i fokus:

- Et godt arbejdsmiljø er er MUST. At stå op om morgenen og glæde sig til komme på job, møde sine kollegaer osv. – det må være en selvfølge, fortalte Helle.

Inden afstemningen råbte en deltager i salen ’genvalg’, og det blev som bekendt også resultatet efter afstemningen.

Følgende blev også valgt på HK Handel Sjællands generalforsamling:

Anette Berner Jensen og Poul Jensen blev genvalgt.

Annika Vevest Kjær og Majken Reidel Sindahl blev valgt ind i bestyrelsen.

Steen Holm Hemmingsen og Flemming Munkholm Kjær blev valgt som suppleanter til bestyrelsen.

Stort tillykke til alle valgte.

Se beretningen og dagsordenen på HK Handel Sjællands side