’Jeg er 4 år og har stadig meget at lære’. Sådan fortæller den lille nuttede robot Pepper de besøgende i HK Østjylland. Efter et par ugers praktik i fagforeningens reception, må dens nærmeste kollegaer give den ret.

- Pepper er god underholdning, men der er lang vej igen, før den kan overtage mit job, fortæller receptionist i HK Østjylland, Tine Sørensen.

Pepper

Formålet med Pepper er at skabe dialog med medlemmerne om, hvordan digitaliseringen påvirker HK'ernes arbejdsliv.

- Vi har gennem flere år sagt ’robotterne kommer’, og nu står der en helt konkret her i vores reception. Her kan medlemmerne blive underholdt af den, og få hjælp til at finde toilettet og kaffevognen. Forhåbentlig sætter den også gang i nogle tanker hos den enkelte om, hvad sådan en med tiden kan klare af opgaver, og hvad det betyder for vores jobs, siger Søren Sørensen, formand for HK Privat Østjylland.

Potentialet for robotten er stort

Daniel Bording, kontorelev i HK Østjylland, har været praktikvejleder for Pepper, og har derfor haft ansvar for at få robotten til at virke.

- Det er simpelt at kode Pepper, og i det hele taget at arbejde med den. Det er ikke anderledes end enhver anden computer. Man skal lige bruge 1-2 timer på at finde ud af, hvordan programmet virker, og så er man i gang, fortæller han.

Han frygter ikke at Pepper og lignende robotter overtager hans job.

- Nej, det tror jeg ikke kommer til at ske lige foreløbig. Potentialet for Pepper er stort, men der er lang vej igen, siger Daniel Bording.

Tine Sørensen er enig.

- Nu har vi haft fornøjelse af Pepper i 2 uger, og der er ikke mange konkrete opgaver han har hjulpet med. Han er primært underholdning, og han har været rigtig sjov, siger Tine Sørensen.

Pepper har dog sat gang i debatten i HK Østjylland's reception om en fremtid med robotter.

- Jeg tror, at en robot som Pepper med tiden kan blive et godt supplement til os mennesker. Medlemmer kan fx melde deres ankomst hos robotten, hvis de har en aftale her i huset eller skal på et kursus. Det behøver de ikke stå i kø for at tale med os mennesker om. Men vi har mange medlemmer, der kommer her, fordi de er i en svær situation. Måske er de lige blev opsagt på jobbet og er kede af det. I sådanne situationer er der brug for menneskelig nærvær og forståelse, og det kan robotten ikke, siger Tine Sørensen.