Ny ferielov

Foto Rawpixel, Unsplash

Mange af os kan godt li’ at gemme nogle feriedage, så vi kan holde fri, hvis der pludseligt opstår noget uventet. Fx hvis vi ikke kan få passet vores syge børn eller falder over et godt tilbud på en lille miniferie.

Men når 30. april nærmer sig, så skal der ikke stå alt for mange dage på feriekontoen. Ferieloven siger klart, at du skal bruge 20 ud af de 25 feriedage, du får hvert år, inden for ferieåret. De sidste fem dage kan udbetales eller overføres til det næste ferieår.

- Har du ikke nået at holde alle 20 dage, så er de overskydende dage mistet, medmindre du kan dokumentere, at du har været forhindret i at holde dem, siger Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat, og understreger, at hindringer for at holde ferie typisk er barselsorlov og sygdom.

De sidste fem dage - den 5. ferieuge - kan altså udbetales eller overføres til næste ferieår. For at de ikke går i glemmebogen, skal du senest d. 30. september give din arbejdsgiver besked om, at du ønsker dem udbetalt eller overført.

De overførte feriedage skal holdes inden for de næste to ferieår. Hvis du fx overfører dage fra ferieåret 2018/2019, så skal de holdes senest i ferieåret 2020/2021.
- Husk endelig at bede om overførslen på skrift, så du har dokumentationen på plads, hvis der opstår tvivl!, siger Klara Hoffritz.

Hvis der er overenskomst på din arbejdsplads, så tjek, om der er aftalt særlige regler for overførsel af den 5. ferieuge.

Fakta om ferie, nuværende regler

Et ferieår går fra 1. maj til 30. april året efter.

Du har ret til fem ugers ferie hvert år, men du får kun løn, hvis du har optjent ret til det.

Du optjener ret til ferie med løn i det kalenderår - 1. januar-31. december - som ligger før ferieåret.

En måneds optjening svarer til 2,08 dage

Læs mere om ferie på hk.dk/ferie

Nye ferieregler

I 2020 kommer der nye ferieregler. Ferieåret flyttes, reglerne for optjening og afvikling af ferie ændres, og i sommerferien i 2020 bliver påvirket af overgangen til de nye regler. Vær opmærksom på at du allerede nu skal begynde at lægge feriedage til side ved at overføre dem, hvis du i sommeren 2020 vil holde mere end 16,7 feriedage.

Hvis du drømmer om fire ugers sommer- eller efterårsferie næste år, skal du - på grund af nye ferieregler - planlægge fremad allerede nu. Læs mere her