Jobcentret kommer dagligt til at betjene omkring 2.500 borgere, når de kommer til samtale, kursus eller noget tredje. Samtidig vil godt 900 ansatte få deres daglige gang under ét tag efter flytningen, og de har allesammen været med på råd, da jobcentret skulle indrettes. Også fokusgrupper og interviews med 70 ledige har været en del af planlægningen.

De nye tiltag tæller blandt andet, at samtalerummene indrettes, så borgeren sidder ved siden af sin sagsbehandler i stedet for overfor. På den måde kan borgeren se, hvad der bliver skrevet i journalen, og det skal være med til at forbedre borgernes oplevelser. Derudover er der lavet områder, hvor kursister kan lave gruppeopgaver, og der er telefonrum med mulighed for at tale i fred.

Kommunen sparer 22 mio.

- Ledige i København skal have den bedste mulige service, når de kommer til os for at få hjælp til at finde et job eller en uddannelse. Med det nye, moderne jobcenter har vi indrettet os, så det passer til de lediges vidt forskellige behov, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester i Købehavn Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Ifølge kommunen vil samlingen spare godt 22 mio. kr. i drift årligt. Dermed er der flere penge til kerneopgaven af få ledige i job og uddannelse.

Artiklen er opdateret 19. marts 2019