HK Handel Sydjyllands allervigtigste kamp i de kommende år er kampen for at komme den ørkesløse aktivering i detailbranchen til livs. Den holdning tilkendegav formand Hanne K. Mathiasen ved onsdagens generalforsamling, og i den efterfølgende debat mødte hun stor opbakning.

I sin beretning fremhævede formanden tal fra De Regionale Arbejdsmarkedsråd, der i sidste kvartal af 2018 viste, at den sydjyske detailbranche havde hele 1.862 mennesker i virksomhedspraktik.

- Det er et helt vildt tal, og jeg hører stort set aldrig om nogen, der efter endt virksomhedspraktik har fået tilbudt et fast fuldtidsjob. Det virker på mig som om, vi sender rigtigt mange af vores medborgere en tur i hamsterhjulet, hvor de bliver udnyttet som gratis arbejdskraft, sagde Hanne K. Mathiasen i sin beretning på generalforsamlingen.

I HK Handel Sydjylland har man gennem flere år iagttaget, hvordan fuldtidsjob i den lokale detailbranche i stigende grad er blevet udskiftet med deltidsjob, fleksjob og virksomhedspraktikforløb.

Kampvalg til bestyrelsen

Generalforsamlingen i HK Handel Sydjylland bød også på et kampvalg til bestyrelsen, der endte med valg til Camilla Damgaard, Pernille Jepsen, Helle Bech og Jens Alfred Sørensen. Bestyrelsen består derudover af Pia Klint Mortensen, Lone Marianne Hansen, Vibeke Kjær Jespersen, Jimmy Harbo og formand Hanne K. Mathiasen.

Sebastian Ladefoged, Erik Grambow og Keld Lund Hansen blev valgt som suppleanter.

Artiklen er opdateret 21. marts 2019