Aarhus Rådhus

HK stævner Aarhus Kommune. Sagens kerne er fyringen af to medlemmer, som HK mener har været udsat for magtfordrejning. Derudover mener HK, at kommunen bevidst har tilsidesat egne personalepolitikker.

Sådan lyder det fra HK Kommunal Østjyllands formand Hans-Henrik Hansen til Århus Stiftstidende.

- Kammeradvokaten henviser til, at godtgørelserne er efter retspraksis. Vi mener, at de er for lave, siger Hans Henrik Hansen.

- Samtidig mener vi, at der er forhold om magtfordrejning og forvaltningsmæssige fejl i de to sager, som Kammeradvokaten slet ikke har undersøgt. Der er en stribe af forhold - for eksempel er alle gældende personalepolitikker i Aarhus Kommune bevidst blevet tilsidesat. De to medlemmer er mærkede og skadede af hele det forløb, de har været igennem, fortsætter han til Århus Stiftstidende.

Sagen kort

De to medlemmer blev begge fyret i Teknik og Miljø. Kammeradvokaten konkluderede i en undersøgelse af 21 personalesager fra Teknik og Miljø for et års tid siden, at der i begge tilfælde var tale om usaglige fyringer. Det udløste godtgørelser til de to HK-medlemmer på henholdsvis en og tre måneders løn.

Efter igennem længere tid at have forsøgt at komme i dialog med Aarhus Kommune har arbejdsgiveren netop meddelt HK, at de ikke er interesseret i at tale videre om sagen.

- Derfor udtager HK nu stævning mod Aarhus Kommune, og sagen må så gå sin gang ved retten. Af principielle og etiske årsager er vi simpelthen nødt til at gå videre med sagerne - til at sende et signal om, at den slags forhold, som man her har udsat vores medlemmer for, vil vi ikke være med til, siger Hans-Henrik Hansen til Stiften.dk.