Tre konsulenter fra HK Jobbørs gik for nylig rundt til butikker og andre virksomheder i Randers midtby, for at fortælle om HK’s tilbud om at hjælpe virksomheder med at rekruttere medarbejdere. En tilbud, som butiksejerne tog rigtig godt imod.

- Jeg er glad for, at de kom forbi mig i dag. Vi står ind imellem og mangler medarbejdere til specifikke opgaver, og hvis HK Jobbørs kan hjælpe, så vil jeg helt klart gøre brug af dem, siger Britt Vest, daglig leder hos Sinnerup.

Jobbørs åbnede døre til job i Randers

Heidi Bonde, jobkonsulent i HK Østjylland besøger Britt Vest, daglig leder hos Sinnerup i Randers.

Det var jobkonsulenterne fra HK’s afdelinger i Østjylland, MidtVest og Nordjylland, der havde slået sig sammen om turen i Randers. Det første fællestur, men bestemt ikke den sidste.

- Vores mål er at åbne så mange døre, som muligt, for medlemmer, der er på udkig efter et nyt job. Nogle gange er butikscheferne eller virksomhedsejerne ikke opmærksomme på, at vi hjælper dem gratis, og så undlader de måske at søge, fordi det er dyrt og besværligt at rekruttere. Når vi fortæller dem, at vi gør alt arbejdet, bortset fra at holde ansættelsessamtale og vælge den nye medarbejder, så viser det sig ofte, at virksomhederne gerne vil ansætte nye medarbejdere, fortæller Heidi Bonde, der er jobkonsulent i HK Østjylland.

Jobbørs åbnede døre til job i Randers

Heidi Bonde på Torvet i Randers, klar til at informere butikkerne om mulighederne med HK Jobbørs.

De tre jobkonsulenter gik fra butik til butik og kontor til kontor i silende regne, men humøret var højt.

- Vi møder stor interesse for tilbuddet. Når det går op for dem, hvor let det er at finde den helt rigtige HK-medarbejder, så vil de gerne høre mere. Vi hjælper dem med at se mulighederne. I Randers er der for eksempel mange små butikker, hvor kun ejeren arbejder. Så foreslår vi dem, at de jo kan gå sammen med andre butiksejere og i fællesskab ansætte fx en bogholder eller en ferieafløser. Det er der ikke mange af dem, der har tænkt på, siger Lone Bjørnkjær, jobkonsulent i HK Midtvest.

Jobbørs åbnede døre til job i Randers

Jobkonsulent fra HK MidtVest Lone Bjørnkjær sammen med butiksejer Stine Tange fra Fleur Bodywear i Randers.

Den fælles tur til Randers var den første, men langt fra den sidste, for de tre jobkonsulenter.

- Det er altid dejligt at komme ud og møde butiksejerne, og få en snak med dem om, hvad det er, vi kan hjælpe med. Når vi er tre, der går sammen, så kan vi nå mange flere besøg og dermed og øge synligheden for HK Jobbørs. Det er til gavn for medlemmerne, der får mulighed for at finde drømmejobbet gennem deres fagforening, siger Lars Nonboe, jobkonsulent i HK Nordjylland.

Lars Nonboe var blandt andet forbi Nanna Exner, der ejer garnbutikken Uldfisken.

Jobbørs åbnede døre til job i Randers

Lars Nonboe, jobkonsulent i HK Nordjylland besøger butiksejer Nanna Exner fra Uldfisken i Randers.

- Det kan være rigtig svært for os at finde medarbejdere, der har de kompetencer, det kræver at stå i en specialbutik som vores. For at være ansat her, skal man være dygtig til at strikke, for ellers kan man ikke rådgive vores kunder. HK Jobbørs er interessant, fordi de kan hjælpe mig med at finde lige præcis de jobsøgende, der har så specifikke kompetencer, som jeg efterspørger. Derfor vil jeg da bestemt overveje at henvende mig til HK Jobbørs næste gang jeg skal ansætte, fortæller hun.

HK Jobbørs er landsdækkende og holder til i hver HK afdeling. Det er gratis for både medlemmer og arbejdsgivere at benytte tilbuddet.

Jobbørs hjælper både ledige og medlemmer, der er i arbejde, men er på udkig efter nye udfordringer.

Vil du også have dit CV i Jøbbørs-databasen, så vi kan finde dig, hvis en arbejdsgiver kontakter os om en ledig stilling? Så læs mere her: LINK TIL JOBBØRS