I 2018 brugte Skatteministeriet 1,2 milliarder kroner på konsulentydelser. Kunne pengene bruges bedre, spørger HK Stats formand. Foto: Colourbox.

Staten brugte 4,6 milliarder kroner på konsulenter i 2018. Det er en stigning på halvanden milliard siden 2015, hvor regningen lød på 3,1 milliarder kroner. Det viser tal, som Altinget har gravet frem med en aktindsigt hos Moderniseringsstyrelsen.

Omregnet til medarbejdere svarer 4,6 milliarder kroner til cirka 8.582 gennemsnitsårsværk. Eller 11.358 medarbejdere på en gennemsnitlig HK Stat-overenskomst (inklusive pension).

Det har fået HK Statformand Rita Bundgaard til at opfordre de statslige ledere til at lytte mere til deres medarbejdere i stedet for nogle af de dyre konsulenter.

’Der er altså god brug for at analysere de offentlige indkøb af konsulenttimer. Men vi må også stille det mere grundlæggende spørgsmål: Kunne vi få mere ud af de mange milliarder? Kunne vores velfærd køre længere på literen med færre konsulenter,’ skriver Rita Bundgaard i blogindlægget, der kan læses på Altinget Embedsværk.

Skatteministeriet brugte 1,2 mia. på konsulenter i 2018

Med godt 1,2 milliarder kroner brugt på konsulentydelser i 2018 alene skiller det stærkt reformramte skatteministerium sig ud. Over en fjerdedel af statens indkøbte konsulentydelser er lagt i Skatteministeriet.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet var i 2018 den næststørste indkøber af konsulenter i staten, om end man med 421 millioner kroner ligger markant under Skatteministeriets forbrug. Til gengæld er ministeriet topscorer på forbruget af managementkonsulenter.

Ud af det samlede beløb har Ole Birk Olesens ministerium brugt 357 millioner kroner på managementrådgivning, hvilket svarer til 82 procent af ministeriets samlede forbrug, skriver Altinget.

Til sammenligning brugte Skatteministeriet 18 procent af det samlede beløb på managementkonsulenter, Finansministeriet 26 procent og Justitsministeriet 24 procent.

Læs Ritas indlæg på Altinget Embedsværk: Disse ministerier brugte flest penge på konsulenter i 2018

Lytter din arbejdsplads til medarbejderne, før de henter konsulenter udefra?

Redaktionen hører gerne din historie. Kontakt HK Statbladets redaktion på 3330 4275 eller rasmus.lindharth@hk.dk.