Kvinde ordner papirer

Borgernes tillid til sagsbehandlerne i kommuner, regioner og stat er relativt høj og overgås kun af tilliden til domstolene, politiet og den kommunale førstemand, borgmesteren. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for KL’s magasin, Momentum.

HK’erne og de øvrige medarbejdere i den offentlige forvaltning overgår til gengæld kommunalpolitikerne og mere markant regionspolitikerne på tillidsbarometret. Og medarbejderne giver i særlig grad både regeringen og folketingspolitikerne baghjul, viser undersøgelsen.

Jo større nærhed des større tillid

At borgerne har større tillid og tiltro til deres borgmestre og kommunalpolitikere end til regeringen og politikerne på Christiansborg skyldes, at det er lettere at forholde sig til det nære og lokale. Det mener i hvert fald kommunalforsker på SDU, Ulrik Kjær.

Forskeren hæfter sig ved et andet resultat fra undersøgelsen, der viser, at 44 procent af borgerne har mødt deres borgmester eller et lokalt byrådsmedlem mindst en gang det seneste år. Kun 23 procent har mødt et folketingsmedlem.

- Det, at kommunalpolitikerne er tættere på, og flere dermed har et kendskab til, hvem de egentlig er, kan være medvirkende til, at vi har mere tillid til dem. Måske har vi været i debat med dem, eller også er vi i hvert fald i stand til at se nogle situationer fra deres side, fordi vi har mødt dem i en eller anden sammenhæng, siger Ulrik Kjær til Momentum.

Artiklen er opdateret 03. april 2019