DM i Skills er en konkurrence blandt elever på erhvervsuddannelserne, og på den måde er begivenheden med til at sætte fokus på netop erhvervsuddannelserne. Det fokus er meget vigtigt, fortæller Helle Friis, som er formand for HK Handel Sjælland:

- Vi skal øge fokus på erhvervsuddannelserne og være med til at tale dem op. Mange tror stadig, at hvis man er skoletræt efter folkeskolen, så kan man ’bare’ tage en erhvervsuddannelse. Sådan er det ikke. Du kommer ikke sovende til at blive en dygtig tømrer, bager, murer, receptionist eller ekspedient. Det er en misforståelse af dimensioner, som desværre er med til at nedgøre erhvervsuddannelserne, og det kæmper HK imod.

Helle Friis har deltaget i DM i Skills i mange år, og hun glæder sig over at være med igen:

- Det er så festligt og skønt at se de dygtige unge mennesker gøre deres bedste for at præsentere deres fag. De tager det meget seriøst, og de er et bevis på, at en erhvervsuddannelse kræver knofedt og vilje.

Helle Friis glæder sig over, at det merkantile område også er godt repræsenteret, for det er et vigtigt fag, som kræver flere færdigheder, end mange tror:

- En spændende udstilling af varer kommer ikke af sig selv. Og god vejledning om TV, sportsudstyr, makeup eller tøj kræver en dygtig medarbejder, der kan sit fag og er opdateret på sit område, fortæller Helle Friis.

Du kan møde HK på DM i Skills fra torsdag d. 4. april kl. 9.00 til lørdag d. 6. april kl. 15.30.

Overvejer du uddannelse? Få overblik over dine uddannelsesmuligheder her på HK.DK