ordsky

Støvet jazz siver ind i den velordnede konferencesal. Deltagere med kaffekoppen i hånden søger mod kendte ansigter med et ’god morgen’. Og der udveksles afslappede smil og håndtryk, mens de omkring 90 arbejdsmiljørepræsentanter finder deres plads.

Alt ånder i det hele taget ro og fordragelighed. Men der er alvorlige forhold på dagsordenen ved HK Stats konference på Nyborg Strand. Det handler om mulighederne for at gøre noget ved mange HK-medlemmers klemte arbejdsliv og et arbejdsmiljø, som ikke længere er sundt og motiverende.

- Alle skal have et godt arbejdsmiljø – hele livet! Og det går desværre lige nu på mange felter den forkerte vej eller står i bedste fald i stampe med hensynet til arbejdsmiljøet og arbejdslivet. Derfor har I som arbejdsmiljørepræsentanter en meget vigtig opgave, siger næstformand i HK Stat Peter Raben ved åbningen af konferencen.

Han udnævner alle de fremmødte arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) til ’nøglepersoner’ i kampen for at skabe et bedre arbejdsmiljø på de statslige arbejdspladser.

- Det er lige nu særligt de statslige arbejdspladser, som oplever et hårdt presset arbejdsmiljø. Det gælder især det psykiske arbejdsmiljø, men en del steder halter også det fysiske arbejdsmiljø. Og hvis ikke arbejdsmiljøet er i orden, kan det have store menneskelige og samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark, siger Peter Raben.

’UDVIKLING ELLER AFVIKLING?’

Dagen kommer til at byde på et spil om arbejdsmiljø, Teater Spektrum der tager de daglige stress-problemer op til underholdende behandling og workshops, hvor udvalgte emner om arbejdsmiljø bliver belyst.

Og allerede ved de første reaktioner fra AMR’erne bliver næstformandens generelle betragtninger om et skidt arbejdsmiljø gjort konkrete.

- På vores arbejdsplads mener arbejdsgiverne, at vi er i gang med at udvikle nye arbejdsgange. Men for os medarbejdere virker det som om, arbejdsmiljøet er ved at blive afviklet, lyder det fra en af deltagerne.

For en anden AMR er problemet, at hendes organisation er helt ny – og meget få ansatte kender deres plads i det store billede.

- Vi vil så gerne tale forbedringer, men medarbejderne er for pressede til at kunne tale arbejdsmiljø – og arbejdsgiverne har en helt anden dagsorden, siger hun under debatten.

EN ORDSKY AF PROBLEMER

AMR i Naturstyrelsen Per Jørgensen vælger at se det arbejdsliv, som han gerne vil have skal gælde for alle medarbejdere:

- Det gør ikke noget, man vågner fem minutter før vækkeuret ringer, fordi man bare glæder sig til at komme på arbejde, siger han.

Deltagerne kommer fra arbejdspladser med forskellige udfordringer. På en statslig arbejdsplads har yderligere centraliseringer for eksempel betydet kvalitetsnedgang og skabt ny utryghed. Hos laboranterne giver det øgede tempo og dårlige arbejdsstationer fysiske smerter og flere sygedage, mens endnu en omstrukturering i forsvaret kaster medarbejderne ud i stor usikkerhed.

Sidst på dagen tegner en digital ordsky sig oppe på skærmen bag scenen. Alle de arbejdsmiljømæssige udfordringer, som AMR’erne bringer med fra deres respektive arbejdspladser, tegner en sky af store og små ord, hvor de mest påtrængende problemer står med de største bogstaver: stress, indeklima, psykisk arbejdsmiljø og storrumskontorer.