Brug ikke en bærbar computer som din faste arbejdsstation. Modelfoto: Colourbox

Oplever du også, at det af og til gør ondt i muskler og led? For så skal du vide, at det ikke er farligt. Først når smerterne forstyrrer din nattesøvn, bliver det farligt for dig.

Sådan lyder ergoterapeut Bettina Gerbolas retningslinjer for, hvornår du skal blive urolig – og opsøge en behandler.

For ifølge ergoterapeuten med lang erfaring i ergonomi, er de smerter, som forsvinder efter nogle dage, ligegyldige. De er faktisk helt naturlige.

- Vi er bygget til bevægelse. Og vi skal alle røre os mest muligt, når der er mulighed for det. Det giver en naturlig ømhed og en gang imellem smerter i muskler, sener og led. Smerter efter inaktivitet og forkerte arbejdsstillinger er klart værre, siger Bettina Gerbola på HK Stats konference i arbejdsmiljø på Nyborg Strand.

Ved at holde muskler, sener og skelet nogenlunde intakt gennem bevægelse, mens vi bliver ældre, kan næsten alle mennesker bevare en god holdning og spændstighed i kroppen, er ergoterapeutens erfaring.

”Vend næsen samme vej som skosnuderne!”

Men et område kræver særlig opmærksomhed, når man sidder meget i kontorstole ved arbejdsborde, hvor der også er en pc-skærm involveret.

For mens læger efterhånden kan erstatte både dine knæ og hofter, så er der ingen mulighed for at få en ny rygsøjle. Så den skal beskyttes under alle dine arbejds- og fritidsaktiviteter.

- Pas på rygsøjlen! Den er en rigtig smart konstruktion, som både er affjedrende og tager hensyn til, hvor den skal bære mest vægt, mens den passer på vores centralnervesystem, siger Bettina Gerbola.

Hendes råd er at undgå vrid i ryghvirvlerne ved altid at ’have næsen vendt samme vej som skosnuderne’. På samme måde er det vigtigt at variere hyppigt mellem siddende og stående stilling i løbet af dagen.

- Det er 50 procent ekstra belastende at sidde frem for at stå. Så brug hæve-sænke-bordet og stå op af og til, mens du har hofteafstand mellem benene og står med et let knæk i knæleddet og en rank holdning i ryggen. Benene skal bevæges lidt for at aktivere venepumpen.

Lær at indstille stolen

Bettina Gerbola advarer mod at bruge den bærbare pc ved bordet. Skærmen kan ikke adskilles fra tastaturet, og dermed får du en fastlåst, uhensigtsmæssig arbejdsstilling, som ofte giver mange nakkegener.

- Indret din arbejdsstation efter dit ’eget design’. For vi er alle bygget forskelligt. Sæt dig ind i indstillingerne på stolen og bordet, hæv stolen så højt, at du sidder med rank ryg og sædet let skrånende nedad, mens dine ben stadig når gulvet. Dine arme skal hvile på bordpladen og du skal kigge ned på skærmen, som er vinklet ligesom ved læsning af en bog. Og brug en venstrehånds-mus af og til, mens du altid bør lære nogle flere genvejstaster, så du undgår at flytte dine arme hyppigt fra tastaturet.

Fem hurtige råd:

- Indstil stolen, så du sidder ned rank holdning – og brug justeringsmulighederne

- Indstil bordet i albuehøjde

- Variér dine arbejdsstillinger hyppigt – og stå op efter frokost

- Tag en pause fra skærmen

- Sæt skærmen, så den er vinklet, og du kigger ned på den

Se slides fra workshoppen Lille pdf symbol