Når en ny medarbejder har første arbejdsdag i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Kolding Kommune, er det HK’erne Henriette Engebæk og Helle Elisabeth Jensen, der står klar med en frisk buket blomster. Det er også dem, der tager den nyansatte i hånden og viser alt fra mail, til journalsystemerne og tidsregistrering.

Henriette Engebæk, sekretær ses her tv. På sit kontor sammen med sin kollega Helle Elisabeth Jensen, sekretær th.  Foto: Cathrine Sproegel Jensen.

Henriette Engebæk, sekretær ses her tv. På sit kontor sammen med sin kollega Helle Elisabeth Jensen, sekretær th. Foto: Cathrine Sproegel Jensen.

Henriette Engebæk og Helle Elisabeth Jensen fortæller også, om de forskellige faggrupper, der er i afdelingen og hvor man kan få hjælp.

- Vi kan se, at de første dage er man træt, får mange indtryk, og man kan ikke huske, de beskeder man får. Det, at man bliver taget i hånden, og får undervisning stille og roligt og individuelt, det er de meget glade for, fortæller Henriette Engebæk, sekretær i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.

Ifølge lederen af afdelingen betyder det alt, at de nyansatte bliver taget så godt imod og får en grundig indføring i alt det praktiske og faglige.

- Sekretærerne er vores vigtigste medarbejdere. Her er det sekretærerne, der har de nye medarbejdere de første dage, og det betyder også, at hvis de senere bliver i tvivl om det mindste, så ved de, hvor de skal gå hen. Det turde de nyansatte ikke før. Det er meget betydningsfuldt, siger lederen af afdelingen Birgitte Østerlund Aagaard.

Den strukturerede opstart har betydet, at de nyansatte er blevet sat hurtigere ind i opgaverne, og samarbejdet er blevet styrket på arbejdspladsen. Det har givet et langt bedre arbejdsmiljø.

Mange sagde op

Henriette Engebæk har været i afdelingen i 12 år, men hendes tidligere kolleger var ikke nær så stabile. Hen over en periode på 10 år sagde 22 forskellige psykologer op, og resten af personalet brugte en masse energi på at introducere de nye medarbejdere. Da afdelingen fik midler til at ansætte 10 nye kolleger, var de nødt til at gøre noget nyt. Fokus var oprindeligt at skabe en systematik, så man ikke kørte de etablerede medarbejdere ned, men resultatet viste sig at være langt større.

- I vores arbejde har vi meget at gøre med både eksterne og interne samarbejdspartnere, og dem møder de nyansatte nu også som en del af deres introforløb. Det kan godt være, at de ikke kan huske, hvem de har talt med, men det er nemmere at ringe til folk, når man ved at de findes, fortæller lederen af afdelingen Birgitte Østerlund Aagaard.

Tidligere var der i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning en oplevelse af, at de nye medarbejdere ventede for lang tid med at bede om hjælp. Det bremsede de nyansatte i deres arbejde.

- Det betød, at der gik nogle børn i kommunen og ventede på at få hjælp. Nu siger de nye medarbejdere, at de har styr på arbejdet efter 2,5 måned. De føler, at de gør den forskel, de skal, og de er blevet handlekraftige hurtigt, siger hun.

De nye medarbejdere bliver også en del af en mentorordning med fokus på faglige fællesskaber. Det betyder, at nye kolleger får en mentor fra sin egen faggruppe. Afdelingen har også et stort fokus på kompetenceudvikling og faglig supervision for de nyansatte.

Den store udvikling og de fine resultater har betydet, at afdelingen var nomineret til Arbejdsmiljøprisen 2019 i kategorien ’Unge og nyansattes arbejdsmiljø.’ Det endte dog med at blive Fødeafsnittet på Hvidovre Hospital, der vandt i stedet i den kategori. De fik prisen, fordi afdelingen har prioriteret jordemødrenes trivsel og er gået fra at have mangel på ansatte til at stå med mange ansøgere, når en ledig stilling bliver slået op.

Henriette Engebæk havde håbet på at vinde, men hun synes alligevel, at afdelingen har opnået det de ønskede.

- Selv om vi ikke har vundet prisen, så har vi alligevel vundet, fordi vi har skabt så meget godt i afdelingen og for hinanden. Det skaber ringe i vandet og kan måske være inspiration for andre, fortæller Henriette Engebæk, sekretær i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.

Fakta om afdelingen

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Kolding Kommune har 50 ansatte fordelt på syv faggrupper – psykologer, pædagogiske konsulenter, tale-hørekonsulenter, fysioterapeuter, sygeplejersker og administrativt personale. De arbejder med udredning, rådgivning, vejledning og kompetenceudvikling inden for alle parametre, der kan være med til at skabe øget læring, udvikling og trivsel for alle børn.

Se en video om afdelingen her

Se både vindere og nominerede til alle priserne på Arbejdsmiljoprisen.dk

DU FÅR GODE RÅD OG FAGLIG HJÆLP – NÅR DU ER I JOB

Vi er eksperter i dine vilkår på jobbet – for hver arbejdsplads har sin egen kontaktperson og faglige medarbejder hos HK. Hun kender de unikke vilkår, som lige præcis jeres arbejdsplads har. Og så kender hun dit fag. Derfor er du garanteret kompetent og professionel rådgivning, uanset om det handler om løn, stress, arbejdsmiljø eller spørgsmål om overenskomst. Du er altid velkommen til at kontakte dine lokale afdeling for at få råd og vejledning.