114 engagerede medlemmer dukkede op, da HK Sydjylland i tirsdags inviterede til generalforsamling i digitaliseringens tegn.

Den første, medlemmerne mødte på Scandic Hotel, var HK’s robot Pepper, der tog imod på sin egen charmerende facon. Det afstedkom meget grin og fascination.

HK Sydjyllands formand Ole Kjær talte i sin beretning både om det positive og negative, det kan afstedkomme, når robotter overtager flere og flere af vores arbejdsopgaver. Robotterne kan klare mange af de kedelige rutineopgaver, men de stjæler derved også mange af de afbræk i arbejdsdagen, hvor man ikke er afkrævet fuld koncentration.

- Den rutineprægede opgave er automatiseret eller bliver det snart. Det betyder, at vi altid er 100% på – hele tiden. Er det ok? Jeg tror det ikke, og det vil helt bestemt udfordre nogen på det danske arbejdsmarked, sagde Ole Kjær.

Ved en afstemning undervejs i beretningen tilkendegav omkring to tredjedele af de fremmødte da også, at de har færre rutineopgaver i dag end tidligere. Det er en tema, man i HK Sydjylland har fokus på, for robotterne skal ikke føre mere stress med sig.

Aftenen sluttede af i selskab med morgenværten David Guldager fra TV2, som gav deltagerne et forunderligt indblik i alle de digitale nyskabelser, der står på spring til at ændre både vores arbejdsliv og hverdag.

Du kan læse formand Ole Kjærs mundtlige beretning her

Afdelingens skriftlige beretning, der i år er blevet digital, finder du her