Fisketorvet by night

Aftenåbent på Fisketorvet. Foto: Colourbox

Helle Friis er ikke i tvivl. Stod det til hende, skulle lukkeloven rulles tilbage til før 2013, og egentlig gerne med endnu mindre søndagsåbent. Hun mener ikke, at det gavner nogen, at vi kan købe ind døgnet rundt, og at alting altid er til rådighed.

- Da jeg blev ansat i Bilka i Næstved for mange år siden, kunne man regne med at have fri fra lørdag kl. 14 til mandag morgen. Familierne havde tid sammen. Man fulgte den samme rytme som resten af samfundet. Man havde fri om aftenen, på helligdage og det meste af weekenden.

Fra 2013 er der kun meget få lukkedage tilbage. Helle Friis fortæller, hvordan logistikken for mange børnefamilier er helt uoverskuelig:

- Tænk på fx børnenes sportsaktiviteter. De ligger jo efter kl. 16 eller i weekenderne, og det er træls, når mor eller far aldrig kan være der. Man kan ikke samles over aftensmaden som familie, for mor er på arbejde. Weekendbesøget hos farmor bliver tit kun den ene forælder. Men værst af alt: det fælles pusterum for familien er der ikke. Man kan dårligt nok finde tid til at have et ordentligt skænderi med sin partner og få talt ud og blive forsonet igen, fordi man ikke har fri længe nok samtidig!

Helle mener, at sangerinden Trilles gamle omkvæd fra 70’erne: ’Når min far kommer hjem, så er min mor lige gået…’ er mindst lige så aktuelt i 2019.

- I 70’erne var der mange flere dage, hvor hele samfundet lukkede ned, bortset fra de nødvendige funktioner. Mange af de værdier, vores samfund bygger på, som traditioner og fællesskaber – alt det, der skaber sammenhæng, risikerer at krakelere. Alle de fælles ’dage’ – højtider, konfirmationer, 1.maj, grundlovsdag – skaber en rytme, som har betydning for os. De binder os sammen, men det gør de ikke, når vi ikke kan dele dem.

Helle Friis mener, det er på tide at tage et opgør med tanken om, at samfundet aldrig må holde en pause:

- Tendensen i samfundet er, at vi skal være på hele tiden: På mailen, på de sociale medier, på sms. Vi holder aldrig fri. Lukker aldrig ned. Og den tendens spreder sig som ringe i vandet og lander ud i noget så lavpraktisk, som at vi skal kunne købe mælk, jeans og løbesko 24/7. Men for hvis skyld? Ikke for de butiksansattes i hvert fald. Og heller ikke for vores børns skyld. Tværtimod tager vi dem som gidsler. De skal leve med, at mor altid lige har et øje på mobilen – for der kommer måske en vigtig mail fra chefen, eller at far har lukkevagten kl. 22 i supermarkedet.

Heller mener, at tendensen handler om 2 ting: Butikkerne vil gerne tjene flere penge, og vi vil gerne lulle os selv ind i tanken om effektivitet.

’Jeg bliver på kontoret til kl. 19. i dag, og så handler jeg på vej hjem fra job og snupper takeaway med på vejen. Jeg når mere og får dermed mere ud af livet.’

Den tanke, mener Helle Friis, er en misforståelse.

- Du bliver ikke mere effektiv eller et lykkeligere menneske ved at være til rådighed hele tiden og løbe med tungen ud af halsen. Vi skal lære at lukke ned. Hold fri med familien. Vær til stede for dine børn. Drik en kop kaffe med veninden, og lad op. For det første bliver du mere effektiv på jobbet, når du har holdt en pause og ladet din krop og hjerne restituere. For det andet så får du – efter min mening – mere ud af livet, når du er sammen med dem, du holder af. Og så giver vi også medarbejderne i butikkerne en chance for at have et liv med rytme, rutine og tid til fællesskab – at det så koster på butikkernes bundlinje, det kan jeg godt leve med, siger Helle Friis.

Uanset om du arbejder på fuld- eller deltid, og om du er i butik, på kontor eller lager, har du en række rettigheder i forhold til din arbejdstid. Få mere at vide om arbejdstid her på HK.DK.

Redigeret udgave af interview i Magasinet AMEN, april 2019