Tone Thoresen/Koalitionen.dk

Brug din fagforening - ikke Facebook, hvis du er vred eller frustreret over noget, der foregår på dit job. Illustration: Tone Thoresen/Koalitionen.dk

Når du har et arbejde i en virksomhed, har du en såkaldt loyalitetsforpligtelse over for din arbejdsgiver. Og den forpligtelse er god at kende – ikke mindst, hvis du er aktiv på de sociale medier. Loyalitetsforpligtelsen betyder nemlig, at du skal være loyal over for din arbejdsplads – også i din fritid. Du må derfor ikke skrive ting, der kan være skadelige for din arbejdsgivers forretning, på Facebook, Instagram eller andre sociale medier.

Jurist og faglig sekretær i HK Handel Søren Boelt Tyndeskov uddyber:

- Ytringsfriheden giver dig jo ret til at sige, hvad du vil offentligt, men det er vigtigt at holde sig for øje, når man er i et job, at det kan have ansættelsesretlige konsekvenser, siger han og kommer med en gylden regel:

- Sociale medier bør være det sidste sted, du skriver noget negativt om din arbejdsplads eller lufter en utilfredshed. Vi anbefaler, at du i stedet benytter dig af de andre muligheder og kanaler, der er. Så vidt muligt skal du tage direkte fat i din arbejdsgiver, hvis der er noget, du er utilfreds med, siger Søren Boelt Tyndeskov.

Det er jo nemmere sagt end gjort. Der er dog også andre muligheder:

- Hvis du for eksempel ikke er tryg ved din arbejdsgiver eller af andre grunde ikke vil gå til vedkommende, kan du tage kontakt til din tillidsrepræsentant på arbejdspladsen. Derudover skal du vide, at du har ret til at gå til din fagforening, så du kan også altid kontakte din lokale HK-afdeling og få rådgivning der, anbefaler Søren Boelt Tyndeskov.

Offentlig ansatte må sige mere

Er du medlem af HK Handel, er du privatansat, og der gælder andre regler for dig, der er ansat i en privat virksomhed, end der gør for offentligt ansatte. Som offentligt ansat har du nemlig ret til at ytre dig som privatperson, hvis du oplever problematiske forhold på din arbejdsplads. Og du har vel at mærke ret til det uden at frygte for en eventuel fyring.

Som privat ansat er der grænser for, hvad du kan sige, og det kan ende med en advarsel, eller i yderste konsekvens at du mister dit job, hvis du går over stregen. Ikke bare på Facebook, også hvis du siger det højt til en ven for eksempel.

- Du skal nemlig ikke bare være 100% loyal over for din arbejdsplads, du har også tavshedspligt. Det betyder, at du faktisk ikke må sige noget negativt om din arbejdsplads eller noget, der kan skade din arbejdsplads, hvis du sidder til en familiemiddag, siger Søren Boelt Tyndeskov.

Det gælder også ting, der kan skade din arbejdsplads konkurrenceevne for eksempel. Du må derfor heller ikke fortælle om eksempelvis nye kunder, tilbud, kampagner eller sortiment til en kæreste eller en ven, hvis det kan komme til at gavne en konkurrent, når det bliver kendt.

- Det er jo en svær balancegang, da det også er helt almindeligt at tale om sit arbejde med sine nærmeste. Men vi opfordrer til, at man tænker sig om, når man taler om sit arbejde, siger Søren Boelt Tyndeskov.

Du kan jo stå i en situation, hvor du bliver nødt til at sige noget til nogen. Du kan for eksempel være vidne til, at der sker decideret ulovlige handlinger på din arbejdsplads eller de interne retningslinjer ikke bliver overholdt. Og hvad gør du så? Du har ret til at kontakte din fagforening og få rådgivning.

- Hvad vores råd er, vil komme an på, hvordan din situation er. Det kan være, at du skal gå udenom din nærmeste leder og give den øverste leder besked. Det kan være din virksomhed har en whistleblower-ordning, hvor du kan fortælle det anonymt. Det kan også være en tredje løsning. Uanset hvad, er det altid en god ide at få talt om dine bekymringer med din fagforening, inden du gør noget, anbefaler Søren Boelt Tyndeskov.

Husk, at du som medlem altid kan kontakte HK Handel på 7011 4545.

Fyret for Facebook-opslag

I 2013 blev en bankmedarbejder bortvist fra sin arbejdsplads, fordi hun havde skrevet sådan her på sin Facebook-profil:

”Ferie! Gid fanden havde folk der kommer i tanker om indskud på børneopsparinger og pensioner den sidste bankdag i året! Der er fucking 364 andre dage i året hvor du kan ringe om det! ”

Sagen kom dog for retten, og her vurderede domstolen, at en bortvisning var for hård en sanktion for opslaget, da hun ikke nævnte, hvor hun var ansat. Domstolen udtalte yderligere, at en advarsel var en mere passende sanktion.