Blyantkastere

”Jeg kunne godt gå hen og få brug for nye kvalifikationer”
Der har nok været en tendens til, at mange ansatte i 50’erne har tænkt, at de jo har de kvalifikationer, de skal bruge for at varetage deres job - og at de alligevel nærmer sig alderen for at trække sig tilbage. Det er farligt at tænkesådan. Hvis du er midt i 50’erne, kan du altså have mange år tilbage endnu, og du er nødt til at være på forkant med, at du hurtigt kan stå en situation, hvor du skal kunne nogle andre funktioner på grund af fx nedskæringer eller omlægninger.

”Jeg behøves altså ikke at kunne bruge min videreuddannelse på mandag”
Mange er fanget i en idé om, at de skal kunne bruge det, de lærer her og nu - eller i hvert fald på mandag. Men sådan må du ikke tænke. Videreuddannelser er også inspiration til nye arbejdsopgaver eller job, nye måder at tænke på - altså nye muligheder, som du ikke var klar over, da du startede.

”Det får mig til at se godt ud, hvis jeg er i gang med en efter- og videreuddannelse”
Du kommer helt naturligt til at fremstå engageret, hvis du går i gang meden efter- og videreuddannelse. I HK/Privat har vi ingen erfaringer med, at arbejdsgivere er mere afvisende over for, at ældre medarbejdere kan få uddannelse, så det er bare med at spørge. Hvis du er i gang med at søge nyt job, er det også noget, en ny arbejdsgiver lægger mærke til. Især hvis du er oppe i årene. Det viser vilje og motivation, og at du ikke er på vej væk fraarbejdsmarkedet.

”Jeg kan sagtens klare den eksamen”
Vi kan se af undersøgelser, at ældre medlemmer har mindre mod på efter- og videreuddannelse, hvis det indbefatter en eksamen. Men vi ved fra skolerne, at ældre på ingen måde falder igennem. Tværtimod. Og vi hører fra medlemmer, at når først det er overstået, så har det været fantastiskgivende at forberede sig til en eksamen.

”Uddannelse får mig til at se positivt på forandringer”
For mange kan det være svært at have en positiv attitude til de forandringer, som kommer i stadigt hurtigere tempo - fx ny teknologi og organisationsændringer. Men selvfølgelig vil arbejdsgivere helst have positive medarbejdere, og her kan uddannelse være et vigtigt redskab. Når du uddanner dig, kommer du helt automatisk til at se nye muligheder - og ser du muligheder, er du helt automatisk mere positiv over for forandringer.

Så mange har lyst til og mod på at efter- og videreuddanne sig, hvis det involverer eksamen

Under 30 år:  82 %
 30-39 år:  71 %