Fra venstre er det Jesper Petersen (S), Rita Bundgaard (HK Stat) og Brian Breer Clausen (Gældsstyrelsen) på vej gennem Gældsstyrelsens indre gård i Tønder

Når Staten har 118 milliarder kroner til gode, og beløbet fortsat stiger, er det ikke det rette tidspunkt at skære i gældsindrivelsen. Det mener Socialdemokratiets skattepolitiske ordfører Jesper Petersen, som i denne uge var på besøg på Gældstyrelsen i Tønder sammen med blandt andre formanden for HK Stat, Rita Bundgaard. Derfor foreslår Jesper Petersen, at inddrivelsesområdet opnormeres med 50 årsværk.

- Regeringen har tænkt sig at barbere ret meget af Skattevæsenets budgetter igen, og det kan vi jo se nu, at det holder simpelthen ikke. Der er stadigvæk en kæmpemæssig opgave med at gennemgå de her gamle gældstyper, ligesom der nu også er gældsposter, som man godt ved, at man har lov at inddrive på, og hvor man kunne gøre mere, hvis man havde mere mandskab, siger han.

Den lokale chef, underdirektør Brian Breer Clausen, holdt sig fra det politiske men kunne fortælle en masse om det praktiske. For eksempel, at det er mange års ophobede problemer, som styrelsen nu prøver at få løst.

- Der er tale om en stor mængde af udfordrende,  ældre sager, som ikke er blevet løst eller fulgt op på. De ældste sager, vi har fundet, er fra 1956! Selv om vi får afsluttet en masse sager hele tiden, stiger gælden fortsat, fordi den trækker renter.

Styrelsen kører alle nye sager ind i et nyt, automatisk system, hvor sagsbehandlingen er enkel og effektiv. Men mange gamle sager kører i det gamle system og skal håndføres igennem til afslutning. Der er tale om et sammensurium af data fra mange forskellige systemer, og en del af de gamle sager startede på papir og er scannet ind, så der er nok at tage fat på for de i alt 240 medarbejdere i Tønder.

Hør Jesper Petersen uddybe begrundelsen for opnormeringen i videoen herunder.

Godt besøg

Gæsterne fik en rundvisning i Gældsstyrelsens nye lokaler af Brian Breer Clausen, som har ansat et par hundrede nye medarbejdere det seneste år, heraf rigtig mange HK’ere. Han ville gerne fortælle, men endnu hellere lytte.

- Jeg sætter i virkeligheden mest pris på deres input, for det giver mig en fornemmelse af, hvor de er henne med deres holdninger i forhold til, hvordan virkeligheden er. Og få de to ting til at harmonere rigtig godt sammen, det synes jeg lykkedes i dag, siger Brian Breer Clausen.

Brian Breer Clausen orienterer gæsterne om Gældsstyrelsen i Tønder

Formanden for HK Stat fik et positivt indtryk af den nye styrelse.

- Det har været et rigtig dejligt besøg. Det er spændende at komme ud at besøge en af de nye arbejdspladser, og især spændende at se, hvordan de arbejder med at gøre det til et attraktivt sted, siger Rita Bundgaard.

Jesper Petersen er enig.

- Det har været godt at se, at de har kunnet rekruttere alle de medarbejdere, de skal bruge, og at man er i god gænge med at få det nye inddrivelsessystem til at fungere. Det er en kæmpe opgave. De 118 milliarder kroner burde være gået til velfærd, men gælden er ikke blevet inddrevet i en årrække, siger han.

Hør gæster og vært fortælle om mødet og fordelen ved, at Staten og andre interessenter mødes i videoen herunder.