Kan du genkende, at det kan være svært at koncentrere sig, hvis kollegaerne taler i telefon? Så er du langt fra alene. For netop kollegers telefonsamtaler er noget af det mest forstyrrende ved at sidde i storrumskontorer, hvis man spørger forskerne fra Akademiet for Sundhed og Arbejdsliv på Högskolan i Gävle. Det skriver det svenske arbejdsmiljøsite prevent.se ifølge djøfbladet.
- Hvis man kun hører den ene part i en telefonsamtale, trigger det vores nysgerrighed. Man spekulerer ubevidst over, hvad der blev sagt i den anden ende og prøver at fylde hullerne ud, siger John E. Marsh, der forsker på Akademiet for Sundhed og Arbejdsliv på Högskolan i Gävle, til prevent.se.
Forsøg bekræfter
John E. Marsh har deltaget i et forsøg, som handlede om at kunne beskrive en gerningsmands signalement. Ifølge Djøfbladet var hukommelsen hos de testpersoner, som samtidig skulle overhøre en halv telefonsamtale, væsentligt forringet.
- Hvis de blev udsat for en telefonsamtale, hvor de slet ikke kunne forstå noget, blev deres hukommelse ikke påvirket negativt. Det er, når man hører halvdelen, man virkelig forstyrres, forklarer han til prevent.se.
Forskerens gode råd til at undgå at blive forstyrret
Der er to tilgange. Enten skal man indrette kontoret så det er aktivitetsbaseret - med stillezoner og zoner/telefonbokse til samtaler. Eller også må den enkelte medarbejder forsøge at overdøve støjen ved at bruge høretelefoner med musik.
Eller, lyder et forslag fra forskeren, kan man bede kollegerne om at slå højtalerne til, så man kan høre hele samtalen.