Kvinde taler i headset

Kan du genkende, at det kan være svært at koncentrere sig, hvis kollegaerne taler i telefon? Så er du langt fra alene. For netop kollegers telefonsamtaler er noget af det mest forstyrrende ved at sidde i storrumskontorer, hvis man spørger forskerne fra Akademiet for Sundhed og Arbejdsliv på Högskolan i Gävle. Det skriver det svenske arbejdsmiljøsite prevent.se ifølge djøfbladet.

- Hvis man kun hører den ene part i en telefonsamtale, trigger det vores nysgerrighed. Man spekulerer ubevidst over, hvad der blev sagt i den anden ende og prøver at fylde hullerne ud, siger John E. Marsh, der forsker på Akademiet for Sundhed og Arbejdsliv på Högskolan i Gävle, til prevent.se.

Forsøg bekræfter

John E. Marsh har deltaget i et forsøg, som handlede om at kunne beskrive en gerningsmands signalement. Ifølge Djøfbladet var hukommelsen hos de testpersoner, som samtidig skulle overhøre en halv telefonsamtale, væsentligt forringet.

- Hvis de blev udsat for en telefonsamtale, hvor de slet ikke kunne forstå noget, blev deres hukommelse ikke påvirket negativt. Det er, når man hører halvdelen, man virkelig forstyrres, forklarer han til prevent.se.

Forskerens gode råd til at undgå at blive forstyrret

Der er to tilgange. Enten skal man indrette kontoret så det er aktivitetsbaseret - med stillezoner og zoner/telefonbokse til samtaler. Eller også må den enkelte medarbejder forsøge at overdøve støjen ved at bruge høretelefoner med musik.

Eller, lyder et forslag fra forskeren, kan man bede kollegerne om at slå højtalerne til, så man kan høre hele samtalen.

BRUG KARRIERETELEFONEN – DEN ER OGSÅ FOR DIG

Vi har et helt hold af karriererådgivere, der sidder klar til at tale med dig – uanset om du ved, hvad du vil eller er lidt i tvivl om, hvor du skal hen i dit arbejdsliv. De lytter til dig og hjælper dig med at komme godt videre. De rådgiver dig om dine muligheder og alt det, du kan gøre for at udvikle dig, blive dygtigere og få styr på dine mål og ambitioner.