Robotterne kommer – og flere kommuner får øjnene op for de nye digitale muligheder. Roskilde Kommunen har netop fået ”Kommune Kiri”, som er den første kommunale chatbot i Danmark, der kan svare bredt på en lang række generelle spørgsmål inden for hele borgerserviceområdet.

Hun er langt hurtigere end de fleste, for hun bliver klogere for hvert spørgsmål, hun modtager, og ved hjælp af kunstig intelligens og 'machine learning' forbedrer hun løbende sine svar.
Kommune Kiri er blevet testet af en række frivillige borgere og af fagkontorer på rådhuset, men hun kan stadig blive klogere, for selvom hun kan svare på meget, så er der også områder, som hun ikke har styr på endnu.

Flere kommuner følger med Kiri

- I Roskilde Kommune arbejder vi for at tilbyde god borgerservice på alle henvendelseskanaler. Og vi har store forventninger til Kiris fremtidige performance som digital assistent. Kiri er lige nu en chatbot, som forhåbentligt kan gøre det lidt nemmere for kommunens borgere at få et hurtigt svar på generelle spørgsmål og hjælp til at finde indhold på kommunens hjemmeside, siger formand for Kultur - og Idrætsudvalget Claus Larsen (S).

Den danske version 'Kommune Kiri' er udviklet i samarbejde med Deloitte og det norske firma Boost.ai - og ud over Roskilde er også Frederiksberg, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal og Lyngby-Taarbæk med i Kommune Kiris danske startfase. Roskilde går i luften som første kommune - efterfulgt af de øvrige i det fælleskommunale samarbejde om løsningen.

Artiklen er opdateret 26. april 2019