”Jeg kollapsede en torsdag morgen i badet. Min krop rystede, og jeg kunne slet ikke styre det. Min mand kørte mig til lægen, som sygemeldte mig på stedet i otte uger – i første omgang. Han sagde: “Du har fået alvorlig stress”. For mig var det et chok, jeg kunne slet ikke overskue det. “Jeg kan da ikke være væk i otte uger, jeg skal jo nå det og det og det …”. Hele min identitet lå i mit job som chef”.

Sådan fortæller en tidligere chef i pjecen Ledere får også stress – tag det alvorligt, som HK Kommunal Chefgruppen udgav for et par år siden. Og som på ingen måde er uaktuel.

Der er hjælpe at hente

Når du læser denne artikel, er du sandsynligvis netop kommet retur efter påskeferie og føler dig forhåbentlig udhvilet, frisk og klar på at gå i gang med bunken af opgaver på dit bord. Stress er nok ikke det, som står forrest i pandelapperne – og da slet ikke din egen stress.

Men ledere får stress. Og det er en risiko, du skal tage alvorligt. Det er hovedbudskabet i pjecen, som også sættes fokus på, at der – heldigvis – er både håndtag at dreje på og hjælp at hente, hvis du kan mærke, at du føler dig overophedet arbejdsmæssigt.

Reagér i tide

Pointen er, at det er vigtigt, at du reagerer – inden du står og ryster i badet og ikke aner, hvad du skal gøre, som den tidligere chef fortæller om i pjecen.

- Mange af de ledere, jeg får i stressbehandling, har ofte holdt på symptomerne længe, og nogle gange er det deres chef, som sender dem videre til mig: ”Jeg er lidt bekymret for ham – han sender mails på mærkelige tidspunkter … ”, siger Marie Kingston, som er psykolog og forfatter til bogen Stop stress. Håndbog for ledere.

Hendes forklaring er, at det er tabu for ledere at sige højt, hvis de føler sig stressede.

- Det kan opleves som den ultimative falliterklæring, og hvis man ikke man møder andre på samme lederniveau, der taler åbent om deres stresssymptomer, kan det hele blive lidt sort/hvidt-enten/eller-agtigt, som forstærke tabu-tendensen, siger Marie Kingston.

Gør noget, som gør dig glad

Pjecen Ledere får også stress – tag det alvorligt giver også bud på fire enkle leveregler i dit daglige arbejde, som kan være med til at forebygge, at du bliver alvorligt stresset, ved at skærpe din opmærksomhed på din egen trivsel.

Både erfaringer og forskning viser, at det er vigtigt at restituere – hver eneste dag. Det vil sige: hold pauser, forlad skærmen og strategipapirerne og prioriter dig selv og din fritid højt. Derfor er det en god ide fx at holde fri på nogle af de mange helligdage her i foråret og forsommeren. Sørg også for at få frisk luft, gå en tur eller dyrke motion hver dag, så både krop og hjerne holder fri fra arbejdet. Og gør noget, som gør dig glad – dyrke en hobby, være sammen med dine børn eller børnebørn, prioriter at bruge tid på at lave lækker mad, se et par afsnit af din yndlingstv-serie eller noget helt femte. Øvelsen er at være i flow med dig selv og dine omgivelser, mindst en gang om dagen.

Klik på pjecen nedenfor for at læse den online.