Indsamling af OK-ønsker

Over 1.000 virksomheder får besøg, når HK/Privat  samler krav til OK20 ind. I 2016 fik bl.a. Post Danmark besøg på samme måde. Foto: Lisbeth Holten.

1. maj er ikke bare en symbolsk dag, hvor fagbevægelsen lufter de røde faner. I HK/Privat er arbejdernes internationale kampdag også startskuddet på næste runde overenskomstforhandlinger på det private område.

For selv om de egentlige forhandlinger først begynder i 2020, går HK/Privat fra den 1. maj og de næste godt to uger frem til den 17. maj i gang med at indsamle krav hos sine medlemmer.

- Vi vil gerne i dialog med medlemmerne. Overenskomsterne skal være bygget på medlemmernes behov, derfor spørger vi dem om, hvad der ville gøre deres arbejdsliv bedre, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

Samlet set skal omkring 60.000 medlemmer af HK/Privat skal have fornyet deres overenskomst. Og da overenskomsten skal afspejle medlemmernes ønsker og hverdag, går HK/Privat allerede nu i gang med at spørge medlemmerne, hvad et godt arbejdsliv er for dem.

HK’ere i flere end 1.000 virksomheder over hele landet vil få besøg af HK/Privat i løbet af kampagnen. Her får de mulighed for at fortælle om deres ønsker og krav til de kommende overenskomstforhandlinger. Enten ved at udfylde postkort eller via www.hk.dk/ok20, hvor de kan skrive deres ønsker.

Kampagnen kommer også til at køre på de sociale medier og rundt omkring ved dagens 1. maj-arrangementer. Fx får medlemmerne, der kommer forbi HK/Hovedstadens telt i Fælledparken i København på selve kampdagen mulighed for at hænge talebobler med deres egne ønsker til et godt arbejdsliv op på en inspirationsvæg.

Indsatsen er inspireret af overenskomstforhandlingerne i 2017, hvor HK/Privat kørte en lignende kampagne for at få medlemmernes ønsker til årets overenskomstkrav.

- Det giver os langt større legitimitet som forhandlere, når fundamentet står på medlemmernes engagement, siger Simon Tøgern.

I 2017 lykkedes det blandt andet at sikre en fordobling af fritvalgskontoen fra 2 til 4 procent, omsorgsdage og løn under en større del af forældreorloven for børnefamilier og en række seniortiltag. Overenskomstforhandlingerne 2020 begynder i begyndelsen af januar.