HK Nordjyllands telt i Kildeparken

”Jeg vil udstede et løfte”, sagde Per Husted, socialdemokratisk folketingskandidat, i teltet på havnen i Hadsund – hvorefter han holdt en lille pause: ”Inden vi mødes næste år 1. maj, har der været valg!” Det udløste latter, især, da Per Husted forklarede, at han havde sagt det samme 1. maj 2018, men det havde ikke fået Lars Løkke til at udskrive valget, inden fagforeningsfolkene igen mødtes i Hadsund i går på 1. maj.

Faktum er, at folketingsvalget endnu ikke var udskrevet 1. maj 2019, og det fik statsministeren hug for – samt for meget andet – i Per Husteds tale til de omkring 100 tilstedeværende.

Per Husted
S-folketingskandidat Per Husted

Socialdemokraten talte for mulighed for tidlig tilbagetrækning, imod den stigende ulighed og for bedre teknologiske løsninger, der kan afhjælpe klimaforandringerne. Han høstede et varmt bifald på det, der tydeligvis var hans hjemmebane.

Imellem talerne i Hadsund var der fællessang og en troubadour, der underholdt med en guitar, mens de ristede ”hottere” spruttede lystigt på grillen udenfor og bagefter blev serveret for den lange kø inde i teltet.

1. maj på havnen i Hadsund var i år et tilløbsstykke, og flere gik forgæves til det tæt pakkede telt, fordi det simpelt hen var fyldt til sidste plads Det får arrangørerne fra LO i Mariagerfjord til at overveje, hvordan de skal skaffe mere plads næste år.
Pølse med kartoffelsalat

HK Nordjyllands udsendte kørte fra Hadsund videre til Kildeparken i Aalborg, hvor der i sagens natur var langt flere mennesker. Omkring 3000 ifølge den lokale avis.

Solen skinnede om kap med de glade ansigter, for vi kommer ikke uden om det: 1. maj er bedst i godt vejr!

Ulempen for talerne var, at der i det udendørs grønne var mindre koncentration om de politiske budskaber og mere snak blandt deltagerne. Der skulle kæmpes hårdere for at fange tilhørerne, og forbundsformand Kim Simonsen fra HK gjorde et bravt forsøg. Han talte om digitalisering på arbejdspladserne og HK’s kamp for at bevare jobbene – blandt andet ved at opfordre medlemmerne til at gå på videre- og efteruddannelse:

Desuden hamrede Kim Simonsen løs på uværdige arbejdsprøvninger, hvor folk skal have en seng med på arbejde, fordi de har så dårlig ryg, at de skal hvile sig efter at have arbejdet i ganske kort tid ad gangen.

Kim Simonsen gav sin støtte til Socialdemokratiets ide om tidlig tilbagetrækning til de nedslidte, selv om de nærmere detaljer i ordningen først skal aftales efter et valg. Men, man skal huske, sagde han:

”Hvis ikke vi har valgt de rigtige, så kommer der ikke en diskussion på den anden side af et valg. Hvis ikke der er en socialdemokratisk regering efter et valg, så kommer vi ikke til at diskutere en yderligere tidlig tilbagetrækning for vores ældste kolleger, og det skal vi simpelt hen have på dagsordenen.”

OK Manden

Tilhører Morten Bech Christensen fra Svenstrup sad med sine to store børn på græsset foran scenen, da Kim Simonsen talte. Han gav efterfølgende HK-formanden disse ord med på vejen: ”Det var fagbevægelsen classic. Jeg er enig i de ting, han sagde, men andre emner er også presserende: Racisme i samfundet og de private virksomheders voksende dominans i vores liv.”

På græsset længere væk fra scenen sad folk og hyggede i solskinnet, og en gruppe venner var taget til 1. maj sammen. Det vil måske overraske nogen, at vennerne er aktive medlemmer af Dansk Folkepartis Ungdom, som var taget til Aalborg for at høre deres tillidsmænds holdninger. Det sagde blandt andre lastvognsmekaniker Oliver Egelund Rose, som er enig i, at nedslidningsdebatten er vigtig, også for de blå partier. Oliver er både medlem af DF’s Ungdom og Dansk Metal.

Kildeparken set fra scenen

HK delte i år telt med AOF, DUI-Leg og Virke Aalborg samt LO Ungdom. Inde i teltet var der propfyldt til en heftig EU-debat med tre stående debattører, som journalist og redaktør Søren Wormslev fra Nordjyske styrede. Alle var enige om, at klima er noget af det vigtigste lige nu, også Enhedslisten. Partiet stiller op til valget til Europa-Parlamentet i maj, selv om det er imod EU. Debattørerne var Enhedslistens Torsten Ringgaard, Socialdemokratiets Morten Klessen og SF’s Lisbeth Bech Poulsen.

Perlefar
Inden bandet Perlefar sluttede festen af på den store scene i Kildeparken med deres sjove og skæve musik, holdt Malthe Nør Larsen, formand for EL Ungdom og med i LO Ungdom i Aalborg, en ungdoms-brandtale med stærk opfordring til andre unge at melde sig ind i fagforening – fordi tingene ikke kommer af sig selv eller fra oven: ”Det er muligt, at Gud gav os fri om søndagen”, sagde Malthe Nør Larsen. ”Men fri om lørdagen og 37 timers arbejdsuge, det fik vi igennem fagforeningerne.”