Rose med håndFagforeningen HK Hovedstaden var 1. maj fyldt til bristepunktet med medlemmer, som fejrede arbejdernes internationale kampdag. Foto: Torsten Raagaard.

FN’s verdensmål var omdrejningspunktet for årets 1. maj, både i HK Hovedstaden og på det store fælles møde om eftermiddagen i Fælledparken.

- 1. maj er en international kampdag. Og selv om der er forskel på, hvad der bliver kæmpet for rundt om i verden, så er der en fællesklang, der binder det hele sammen. FN’s 17 verdensmål kommer nemlig i spil på flere og flere scener, sagde formand Christian Grønnemark i sin velkomst til de over 250 deltagere.

Christian Grønnemark, fællesformand, HK Hovedstaden
- Vi har brug for en ny regering, konstaterede HK Hovedstadens formand Christian Grønnemark allerede fra morgenstunden. Foto: Torsten Raagaard.

- Hvis verdensmålene skal føres ud i livet, så skal det ske via fagbevægelsen ude på arbejdspladserne. Verdens rigeste må finansiere opfyldelsen af FN’s 17 verdensmål gennem ekstra beskatning. Filantropien kan ikke redde vores verden. Men det kan beskatningen, understregede han.

Der var i løbet af formiddagen taler fra vikarierende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL), fra Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og fra sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).

Anker Hørlyck Jørgensen, oldebarn af Anker JørgensenTidligere statsminister Anker Jørgensens oldebarn Anker Hørlyck Jørgensen deltog nysgerrigt i HK Hovedstadens 1. maj. Foto: Torsten Raagaard.

Pris til nødhjælp
Frank Jensen uddelte senere på formiddagen Årets Anker til Folkekirkens Nødhjælp. Begrundelsen var blandt andet, at det kan løfte en hel familie, hvis et af deres børn får en uddannelse, fordi børnene får mulighed for at hjælpe deres forældre, når de bliver for gamle til at arbejde.

Det er ikke kun en investering i børnene. Det er også en investering i hele familien og samfundet.

- Anker så om nogen værdien af uddannelse, og han dygtiggjorde sig hele livet. For årets prismodtager handler det også om retten til uddannelse og skolegang for de fattigste, sagde Frank Jensen.

- Modtageren af Årets Anker går forrest i kampen for bedre forhold for de allersvageste - helt i Ankers ånd. Det er derfor med stor glæde, at Årets Anker i år går til Folkekirkens Nødhjælp, slog Frank Jensen fast.

Generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen, Folkekirkens Nødhjælp- Vi er stolte og beærede over at modtage Årets Anker, sagde generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen fra Folkekirkens Nødhjælp i sin takketale. Foto: Torsten Raagaard

Tilbage på skolebænken
Folkekirkens Nødhjælp er netop med til at sikre, at verdens fattigste og mest udsatte børn kan komme i skole. Arbejdet sker med den tilgang, at god uddannelse er den sikreste vej til udvikling og bekæmpelse af fattigdom.

- Vi er stolte over at modtage Anker-prisen. Det er en anerkendelse af, at uddannelse er et bærende fundament for udvikling og fattigdomsbekæmpelse, lød det fra generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen fra Folkekirkens Nødhjælp.

- I verdens fattigste og mest uroplagede lande hjælper vi børnene tilbage på skolebænken. Uddannelse er helt afgørende for, at vi når FN’s verdensmål, sagde Birgitte Qvist-Sørensen.

Røde faner og grønne bøge i Fælledparken 1. majFoto: Torsten Raagaard.

Røde faner i det grønne
I Fælledparken markerede HK Hovedstadens telt sig atter blandt de mest velfungerende faglige telte. Der var jazzmusik til at starte, afbrudt af politiske taler fra Pelle Dragsted (EL), Peter Hummelgaard Thomsen (S) og Pia Olsen Dyhr (SF). ”Udskriv nu det valg, Løkke”, opfordrede talerne enslydende.

Og så kårede formand Christian Grønnemark midt på eftermiddagen vinderen af årets plakatkonkurrence.

Mediegrafikerelev Anna Ellen Dietz fra NEXT, vinder af HK Hovedstadens plakatkonkurrence 2019. Anna Ellen Dietz vandt HK Hovedstadens plakatkonkurrence. Foto: Torsten Raagaard.

Mediegrafikerelev Anna Ellen Dietz fra uddannelsesinstitutionen NEXT vandt med et stilsikkert grafisk bud på, at 1. maj i år blev holdt med fokus på FN’s 17 verdensmål.

Vinderne af HK Hovedstadens plakatkonkurrence 2019Christian Grønnemark præsenterede fra scenen i HK-teltet de tre bedste af plakaterne fra mediegrafikereleverne. Foto: Torsten Raagaard.

- Læg mærke til den smukke visualisering af verdensmålene, som breder sig fra cirklen i nederste hjørne og ender som flyvende fugle oppe i toppen af plakaten, pointerede Christian Grønnemark, da han uddelte prisen.

Anna Ellen Dietz vandt med denne plakat HK Hovedstadens årlige konkurrence for mediegrafikerelever.

Møller for fulde hus
I en længere årrække har HK Hovedstadens telt trukket tilskuere og lyttere til, når Stig Møller Band går på scenen klokken 16.

Også i år var teltet proppet med folk, som stod skulder ved skulder og sang med på sangene.

Tørsten blandt publikum var så udtalt, at baren måtte bestille flere øl-fustager.

Stig Møller spiller i HK Hovedstadens telt 1. maj 2019.Stig Møller i front for sit orkester, der som vanligt fylder HK Hovedstadens telt i Fælledparken 1. maj. Foto: Torsten Raagaard.

1.maj 2019 vil på det politiske plan nok især blive husket for, at stort set alle talere opfordrede den siddende statsminister til at udskrive valg til Folketinget.

- Vi skal have en ny regering, lød det allerede om morgenen i HK Hovedstadens hus, da formand Christian Grønnemark bød velkommen til arbejdernes internationale kampdag.